Ook injectie op je oude motor!

 

Dit is een persbericht. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@motor.nl.

Markttoetreding

?* Ook oplossingen voor tweewielers in het laaggeprijsde segment
?* Motormanagementstuurdoos geconnecteerd met de smartphone
?* Ongeveer 150 miljoen gemotoriseerde tweewielers in 2020

Bosch begeeft zich op de wereldmarkt voor aandrijflijnen voor tweewielers
met een eigen aanbod van complete systemen. Bosch ontwikkelde een
elektronisch aangestuurd benzine-injectiesysteem dat voor elk type
voertuig kan worden aangepast. Dit laat Bosch toe om een oplossing te
leveren voor zowel de goedkoopste eencilinder tweewielers in Azië als voor
de krachtige motorfietsen die in Europa en Noord-Amerika populair zijn.
“Bosch staat bekend om de kwaliteit en efficiëntie van zijn
aandrijftechnologie voor auto’s. We willen dit succes nu ook naar de markt
van de tweewielers overbrengen,” zegt Rolf Bulander, die als lid van de
Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH verantwoordelijk is voor
aandrijftechnologie. Sinds meerdere decennia staat de aandrijftechnologie
voor auto’s van Bosch synoniem voor efficiëntie, comfort en rijplezier. In
het segment van de gemotoriseerde tweewielers was de aanwezigheid van
Bosch tot nu toe beperkt tot het aanpassen van aandrijfonderdelen van
auto’s voor het gebruik in krachtige motorfietsen.

Voortaan kunnen ook motorrijders genieten van de voordelen van de
perfect aangepaste systeemoplossingen van Bosch voor lager
brandstofverbruik, vermindering van CO2-uitstoot en motorprestaties.
Bosch heeft ook de intentie deze systeemaanpak toe te passen op de
laaggeprijsde modellen uit Azië. Met name in India en Zuid-Oost-Azië kent
de markt van de tweewielers jaarlijks een groei van dubbele cijfers.

Daarnaast daalt de populariteit van de carburatortechnologie, zowel in Azië
als in de rest van de wereld. Bulander: “Geen enkele nieuwe auto heeft nog
een carburator en dat zal binnenkort ook voor de tweewielers het geval
zijn.” In opkomende markten vestigt Bosch daarom zijn hoop op
elektronisch aangestuurde injectiesystemen, die aanzienlijk efficiënter zijn.
In technisch opzicht zijn ze vergelijkbaar met de brandstofinjectiesystemen
voor auto’s waarvan Bosch er miljoenen produceert.

Dankzij deze innovatieve ontwikkelingen en aanpassingen is Bosch in staat
om een elektronisch aangestuurde oplossing voor eencilinder motoren aan
te bieden aan een gelijkaardige prijs als een standaard carburator. Een
compacte motormanagementstuurdoos en een injectieventiel met
bijkomende functies helpen de kosten laag te houden. Bosch kan verdere
kostenbesparingen realiseren door beroep te doen op zijn jarenlange en
uitgebreide ervaring en expertise in verbrandingsprocessen en
motordynamiek. Dit moet toelaten om functies en software te ontwikkelen
die de noodzaak voor sensoren elimineren.

Bosch connecteert tweewielers met de smartphone
Het elektronisch brandstofinjectiesysteem van Bosch opent ook nieuwe
mogelijkheden op vlak van connectiviteit bij tweewielers. Zo kunnen
motorrijders bijvoorbeeld informatie opvragen over het gemiddeld
brandstofverbruik of over andere reisweggegevens. Daarnaast kunnen
smartphones ook worden gebruikt om de wegrijblokkering te activeren
door bijvoorbeeld een signaal naar de motorfiets te sturen om de
brandstoftoevoer af te sluiten. “Het is deze smartphone-functie die in Azië
– meer nog dan de uitstootnormen – de aanzet heeft gegeven voor de
ontwikkeling van ons elektronisch brandstofinjectiesysteem,” zegt
Bulander. In China richt Bosch zich met een gamma van elektrisch
aangedreven eScooters ondertussen op zero-emissiemobiliteit. Er wordt
verwacht dat deze markt voor deze elektrisch aangedreven tweewielers in
China een uitzonderlijke sterke groei zal kennen.

Naast aandrijftechnologie heeft Bosch al vele jaren een uitgebreid aanbod
van veiligheidssystemen voor motoren. Zo is er het betaalbare ABS-systeem
met één kanaal dat de remprestaties van laaggeprijsde motorfietsen
aanzienlijk verbetert. Aan de andere kant van de schaal is er de exclusieve
stabiliteitscontrole voor motoren (Motorcycle Stability Control) van Bosch,
een soort ESP® voor motoren.

Bosch ziet het segment van de gemotoriseerde tweewielers als een
belangrijke groeimarkt voor de toekomst en verwacht dat de verkoop van
motorfietsen tegen 2020 wereldwijd 150 miljoen stuks zal bedragen, meer
dan het gelijkaardige cijfer voor auto’s. Net als bij auto’s is met name Azië
de drijvende kracht achter de groei in het segment van de tweewielers.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?