Ook KX250F onder handen genomen

Goed nieuws, voor 2013 beschikt de Kawasaki KX250F standaard over een SFF-voorvork (Separate Function Front fork), een sterkere motor en instelbare motormappings, om maar een paar verbeteringen te noemen. In race-uitvoering heeft de KX250F zich al meermaals bewezen in de Verenigde Staten. Het afgelopen jaar ging de machine niet alleen met de titel aan de haal in de AMA SX Lites West, maar bezette hij ook de eerste, tweede en derde plek in de AMA MX Lite kampioenschap.

Maar nu meer over de SFF-voorvork (Separate Function Front fork) type 2. Grotere stijfheid geeft het voorwiel meer grip. Grotere dempingselementen dragen bij aan stuggere demping en meer rijcomfort. Het Type 2 heeft een progressiever karakter, waardoor de goede weerstand tegen doorslaan niet ten koste gaat van het rijcomfort. Deze nieuwe lay-out is overgenomen van de Kawasaki fabrieksmachines van het Monster Energy Pro Circuit-raceteam.

Met kant-en-klare aansluitstekkers kan snel een andere instellingenset worden gekozen uit drie voorgeprogrammeerde ECU-mappings: standaard, hard en zacht. Deze drie ECU-mappings kunnen worden geherprogrammeerd met behulp van de KX FI kalibratie-kit. De dubbele injectie zorgt logischer wijze voor een aanzienlijke vermogenstoename over het hele toerenbereik en dan vooral bij hoge toerentallen.

Het inlaatkanaal komt onder een scherpere hoek bij de cilinder, waardoor de lucht een directe route naar de verbrandingskamer volgt. Naast een hogere compressie en andere verbeteringen aan de motor, resulteert dit in meer vermogen bij hoge toerentallen aldus Kawa.

Het slankere nieuwe frame (4 millimeter smaller), het vlakkere design van de tank/zadel-eenheid en de strakke aansluiting tussen bodywork en frame vergroten de bewegingsvrijheid. Wave-remschijven voor en achter, een nieuwe hoofdremcilinder en andere remblokken zorgen voor betere remprestaties en meer controle. Prijs en leverdata volgen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?