Paton klaar voor straat

Op de EICMA presenteerde het kleine Italiaanse Paton (ooit een grote naam in de racerij) de Paton S1, een retro die zijn gelijke niet kent. Het bleef eerst bij een prototype, maar na enkele maanden ploeteren, is dat prototype nu klaar voor de straat. Eind februari krijgt hij als het goed is zijn typegoedkeuring.

De Paton S1 wordt aangedreven door luchtgekoelde staande viertakttwin van van een Kawasaki ER-6n en heeft daarmee 649 cc en zes versnellingen aan boord. Met 72 pk en 64 Nm heeft hij, zeker voor een retro, absoluut geen misselijke waarden.Het handgelaste buizenframe buigt zich over het blok, dat iets hoger en gekanteld kwam te hangen om het zwaartepunt te verbeteren. De tank behield zijn vorm, maar kreeg meer inhoud, terwijl de vorm iets ergonomischer werd voor de rijder.
Op straat heb je verlichting nodig en daartoe realiseert Paton twee opties. Twee kleine lampen of één grote ronde. Het achterlicht lijkt redelijk gelijk gebleven aan het prototype. Gewicht is 158 kg.Er komen een standaardversie, waarvan (Italiaans…) de gegevens vooral nog ontbreken, en drie limited editions, waar we wel wat over komen vertellen. 25 Exemplaren gaan weg onder de naam First Factory Signature, met als voornaamste kenmerk gele nummerplaten en de handtekening van Roberto Pattoni, zoon van oorspronkelijk oprichter Guiseppe. Dan komen er 50 exemplaren onder de noemer Pep Memorial die verwijzen naar de oprichter van Paton. Deze motoren krijgen een gouden frame en mat groen kuipwerk. De laatste limited edition is de Classic TT, waarvan er 151 (net zoveel als de classic TT op Man in mijlen lang is) gemaakt zullen worden. Dit naar aanleiding van de overwinning in de Isle of Man Classic TT door Oliver Linsdell op de Paton bic BL3 RU. Deze motoren krijgen een certificaat dat is ondertekend door de Isle of Man authoriteiten en Paton.

Prijzen zonder BTW, BPM, dus zo uit de fabriek:
Standard € 16.000,-
Classic TT € 18.500,
Pep Memorial € 21.000,-
First Factory Signature € 23.000,-

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.