Piaggio Fast Forward: Gita draagt de boodschappen

Je denkt misschien dat Piaggio alleen maar scooters en driewielers maakt. Dan heb je het mooi mis. In Boston zit een dochteronderneming van Piaggio, Piaggio Fast Forward. En daar bouwen ze een heel interessant en spannend ding: een transportrobot.

Piaggio Fast Forward: Gita

Piaggio Fast Forward (PFF) heet het bedrijf. Het is gevestigd in Boston en ze houden zich bezig met robotica en mobiliteit van de toekomst. En de laatste jaren hebben ze het vooral gemunt op Gita. Daarmee zijn onlangs een aantal proefprogramma’s uitgevoerd om verdere toepassingen van de innovatieve Gita robot-drager te testen in verschillende inzetgebieden, waaronder toerisme, wonen, verkoop en het ‘last mile delivery channel’.

Succesvolle lancering in Amerika

Na de lancering van Gita op de Amerikaanse consumentenmarkt zoekt Piaggio Fast Forward naar nieuwe mogelijkheden voor de integratie van robotica in de business-to-business sector met als doel de mobiliteit van werknemers en gebruikers te verbeteren en efficiënter te maken, zowel in een gesloten als in een open omgeving.

‘Deze verdere programma’s zijn een gevolg van het enthousiasme en de interesse die Gita heeft gewekt als een instrument van de toekomst,’ aldus Michele Colaninno, oprichter en voorzitter van Piaggio Fast Forward. ‘We staan op het kruispunt van nieuwe stedenbouw, waarin robotica zich ten dienste van de mens opstelt. We zijn aan de vooravond van een mobiliteitsrevolutie. Robots worden in toenemende mate een integraal onderdeel van ons dagelijks leven. Het zijn producten voor zowel persoonlijk gebruik als hulpmiddel in kantoren, winkelcentra of woonwijken. Deze trend bevestigt onze visie: robots en mensen gaan samenwerken, bouwen een relatie op die beide versterkt, zodat een betere toekomst mogelijk is.’

Grote namen

Grote partners zijn bij de eerste proefprogramma’s betrokken.  Cincinnati International Airport gebruikt Gita om contactloze en digitale diensten voor reizigers te faciliteren en om ondersteuning te bieden bij activiteiten als bagage- en vrachtafhandeling. Delivery Co-op uit Lexington, Kentucky, is gespecialiseerd in de levering van boodschappen vlak bij huis. Het wil Gita inzetten  voor veilige en contactloze leveringen. Doğan Trend Automotive uit Turkije test Gita in een winkelcentrum en bij een jachthaven van Istanbul. Gita is er beschikbaar voor klanten en personeel om het vervoer en de verplaatsing van gekochte goederen of persoonlijke bezittingen te vergemakkelijken.

Piaggio Fast Forward: Gita

‘Dankzij Gita kunnen mensen langer, sneller en met meer plezier lopen. We zijn klaar om Gita in te zetten voor excursies in commerciële, stedelijke omgevingen of warenhuizen. Het doel is om de menselijke prestaties te vereenvoudigen en efficiënter te maken,’ aldus Greg Lynn, Chief Executive Officer bij PFF.

Follow me-robotdrager

Gita is een uniek “follow me” type robotdrager die in staat is om gewichten tot 20 kg te dragen en de eigenaar te volgen zowel binnen – als buitenshuis. De maximale snelheid vzn Gita is 10 km/u en de robot heeft een bereik van 4 uur.

Gita wordt gemaakt in de Piaggio Fast Forward-fabriek in Charlestown (Boston). De verkoop werd vorig jaar op onlinekanalen gestart. Eerst wordt geprobeerd Amerika warm te krijgen voor Gita. In de USA is de aanwezigheid van robots in het dagelijks verkeer juridisch geregeld. Denk aan de autopilot van Tesla en de autonome Übertaxi.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?