vrijdag 19 april 2024

Ride Vision: aftermarket systeem voorkomt botsingen

Ride Vision gebruikt twee groothoek HD-camera’s die het hele gebied rondom de motorfiets in een hoek van 360° bestrijken. LED-waarschuwingsindicatoren op de spiegels waarschuwen voor gevaren.

Het bedrijf is in Israël gevestigd en is opgericht door Uri Lavi en Lior Cohen. Beide zijn motorrijder én ingenieur. In de Raad van Bestuur vinden we veteranen uit de automobielindustrie zoals Christian Weber, hoofd van Advanced Engineering ADAS bij Continental; voormalig BMW-Motorrad Executive Vice President van Motorcycle Engineering, Prof. Karl Viktor Schaller en CEO Livia Cevolini van Energica Motor Company SpA.

Ride Vision heeft een bestuurdersassistentiesysteem met Collision Aversion Technology (CAT) ontwikkeld. Dat gebruikt de voorspellende vision-algoritmen om motorrijders te helpen in realtime kritische beslissingen te nemen, terwijl ze zich toch op het verkeer blijven concentreren. Het systeem maakt gebruik van een combinatie van beeldherkenning en andere op kunstmatige intelligentie gebaseerde algoritmen, waardoor het de eerste allesomvattende oplossing is die goed rekening kan houden met positie op de weg en specifiek motorrijdersgedrag.

Radar op de 2021 Ducati Multistrada V4

De belangrijkste functionaliteit van Ride Vision zijn als volgt samen te vatten:

  • Frontal collision warning (aanpasbaar
  • Safety distance maintenance (aanpasbaar)
  • Hulp in de dode hoek bij inhalen en veranderen van rijstrook
  • Video-opnamefunctie (grotere verzekeringsbescherming met videobewijs)
  • Action Cam-functie (video-opname en behoud van de mooiste routes)
  • Dedicated Ride Vision app met routes, reisstatistieken, video-archief

Het systeem komt begin 2021 in twee versies, Basic en Premium. Details en prijs zijn nog niet bekend.

Ride Vision
Uri Lavi en Lior Cohen van Ride Vision
Ride Vision
Alerts in de rand van de spiegels
Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen