Radar op de Ducati Multistrada V4

Het lange wachten is bijna over, op vier november presenteert Ducati eindelijk de langverwachte Multistrada V4. De ongetwijfeld spectaculaire specificaties weten we zelfs al op vijftien oktober. Een ding weten we nu al: de motor is voor en achter met radar uitgerust.

Terwijl de hele wereld noodgedwongen nog iets langer wacht op de V4-allroad, heeft Ducati ondertussen de productie in Bologna opgestart. De meeste aandacht gaat natuurlijk uit naar de krachtige V4 die we kennen uit de Panigale V4 en Streetfighter V4. Volgens Ducati is het motorblok volledig op de kop gegaan om beter aan te sluiten bij een allroadmotor. ‘Adventouring’ noemen Italianen dat. Avontuurlijk toeren vol emotie en sportiviteit vertalen wij Hollanders dat. Diezelfde Laaglanders zullen blij zijn met de onderhoudsintervallen die baanbrekend moeten zijn.

Dubbeltest: Ducati Streetfighter V4 S vs. Kawasaki Z H2

Dat er een Multistrada V4 onderweg is, weten we al sinds juli 2019. Het betekent ondertussen de vierde generatie van de Italiaanse allroad. De komst is een logische stap omdat Ducati altijd de intentie had om meer met het V4-blok te doen. Ondertussen weten we dat de V4 een aanvulling is op het Multistrada programma. De V4 betekent niet het einde van de V2 De 1260 en 950 blijven in al hun varianten bestaan, de V4 komt daar als een meer straatgerichte toerallroad boven. Al doen de laatste spyshots juist weer geloven dat de nieuwkomer ook offroad van wanten weet. Als corona niet opnieuw roet in het eten gooit weten we eind november exact waar de sterke punten van de V4 Multi liggen. Van 21-25 november is MotorNL namelijk aanwezig bij de introductie van de Adventourer.

Ducati Multistrada V4

Radar op de motorfiets

Motorrijders en radar zijn een slechte combinatie. Meestal zit de sterke arm der wet namelijk bevestigd aan de andere kant van de radar. Bij de Ducati Multistrada V4 ligt dat anders. Ducati rust de Multi uit met een radar aan de voorzijde en een aan de achterzijde. Elk apparaat weegt 190 gram en meet 70 x 60 x 28 mm.

De voorste radar stuurt de Adaptive Cruise Control (ACC) aan. Die bewaart de correcte afstand tot andere voertuigen bij snelheden tussen 30 en 160 km/u. In vergelijking met auto’s vertraagt en versnelt het systeem minder drastisch zodat de rijder de motorfiets in elke situatie onder controle houdt. ACC moet lange snelwegritten comfortabeler maken.

De achterste radar ziet voertuigen die zich in de zogenaamde dode hoek bevinden.

Naar goed Italiaans gebruik kreeg de techniek zijn eigen afkorting. Het BSD-systeem (Blind Spot Detection) gluurt niet alleen in dode hoeken, maar signaleert ook voertuigen die met hoge snelheid van achteren naderen.

Ducati’s fascinatie voor radar

De belangstelling van Ducati voor radarsystemen gaat terug tot 2016. Toen begon de motorfietsfabrikant een samenwerkingsverband met de afdeling Elektronica, Informatie en Bio-engineering van de Politecnico di Milano naar de haalbaarheid van radar op motoren. Toen de eerste ervaringen positief uitpakten, startten Ducati en Bosch een ontwikkelingstraject van een specifiek voor motoren geschikt systeem. Vier jaar later maakt dat zijn debuut op de nieuwe Multistrada V4.

En BMW’s radar dan?

In 2015 kwam BMW al op de proppen met Side View Assist. Het systeem zat achter op de C650GT en het waarschuwde voor voertuigen in de blinde hoek van de scooter. Is Ducati dan vijf jaar te laat met radartechniek? Het antwoord is: nee. De BMW-scooter maakt namelijk helemaal geen gebruik van radar, maar van sonar. Dat heeft een wat ordinaire reden. Ultrasoon is goedkoper dan radar.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?