donderdag 28 maart 2024

Robokoppeling? Honda patenteert een ride-by-wire-koppeling

Honda heeft een octrooi aangevraagd voor een ride-by-wire koppelingssysteem dat lijkt op de tegenwoordig populaire throttle-by-wire-systemen. Is dit een stap te ver?

Elektronisch ingrijpen op motorfietsen is altijd al een controversieel onderwerp geweest en heeft de neiging de gemeenschap in tweeën te delen. De laatste editie van deze saga is op komst, in de vorm van een ride-by-wire-koppeling die Honda heeft gepatenteerd voor gebruik op toekomstige motorfietsen.

Een ride-by-wire-koppeling, die op dezelfde manier werkt als de throttle-by-wire-systemen die nu veelvuldig op moderne motorfietsen en scooters worden toegepast om ondersteuning van de ECU mogelijk te maken, zou het mogelijk maken dat de elektronica zich ook met het koppelen gaat bemoeien.

Uit de patenttekeningen en rapporten blijkt dat de koppelingshendel verbonden zal zijn met een hydraulische drukregeleenheid om een typisch koppelingsgevoel te behouden. De druk wordt gemoduleerd met een elektrische pomp. Het lijkt erop dat de drukregeleenheid ook gegevens van de gashendelopeningsgraad-sensor, blok- en motorsnelheidssensoren, schakelbelasting et cetera zal opnemen.

Honda zal ongetwijfeld gebruik maken van hun kennis van het DCT-systeem, dat prominent aanwezig is in de Forza 750, X-ADV CMX1100 Rebel en de Africa Twin.

Honda broedt op intelligente V4 met lage uitstoot

Gaat Honda te ver met de elektronica?

Sommigen zullen zeggen dat dit weer een stap is om de rijder de volledige controle te ontnemen. Wat is de volgende stap, brake-by-wire? De ingreep moet zeer intelligent ijn wil het van enig nut zijn. Soms kan een computer geen rekening houden met externe factoren, die nu eenmaal meespelen in de dagelijkse praktijk. Hoe slim de computer ook is.

Als je bijvoorbeeld op een helling een beetje motorrem nodig hebt en de computer denkt daar anders over… Soms is het beter om een constant koppelingsgevoel te hebben dan een steeds wisselende koppeling. De Japanse reus heeft misschien of misschien ook helemaal niet plannen om deze robo-koppeling ooit het daglicht te laten zien. Niettemin is het intrigerend hoe elektronica zich verder ontwikkelt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen