Roland Sands bouwt KTM 790 Adventure om naar VMX

Roland Sands heeft een reputatie. De in Californië gevestigde ontwerper staat erom bekend modern te combineren met classic. Of hij nu kleding of een custom motorfiets ontwerpt, Sands levert de allerbeste prestaties met een gezonde portie retro-styling. Gezien zijn uitgebreide portfolio, dachten we niet dat de bouwer nog indruk op ons kon maken. Het is hem weer gelukt met een nieuwe KTM 790 Adventure custom.

KTM heeft ook een reputatie. Scherpe hoeken, off-roadkwaliteiten en de kleur oranje komen al snel in je op. Het merk staat bekend om zijn onvermoeibare streven naar prestaties en de line-up is door en door modern. Toen een klant een 2019 KTM 790 Adventure naar de RSD-winkel bracht, nam de ontwerper de middenklasse avonturier verrassend genoeg mee terug in de tijd. Het project, dat de bijnaam ‘Urban Assault’ meekreeg, behoudt de capaciteiten van de ADV, maar voegt een stadse stijl toe aan de mix.

Beginnend met de benzinetank, verwijderde het team de bolvormige, onder de tank geplaatste brandstofcellen. Een zwaar aangepaste Suzuki GT750 benzinetank rust nu boven op het frame, waardoor de vloeistof gekoelde, 789cc-parallel-twin volledig tot zijn recht komt. Vervolgens, monteert Sands de radiator verticaal en trimt de standaard keienvanger om een slanker silhouet te bereiken. Het zichtbare, aangepaste subframe behoudt de klassieke lijnen die door de retro benzinetank worden gevormd.

De futuristische koplamp van de KTM maakt plaats voor een ronde unit van een Triumph en een metalen grille beschermt de koplamp tegen rondvliegende brokstukken. Aan beide uiteinden zorgen een vintage KTM-voorspatbord en achterspatbord voor een passend VMX-accent. Een gereedschapstas past onder het tft-display van de 790 en een tas achter zorgt voor extra bagageruimte. De metalen nummerplaat dient ook als warmteafscherming voor de Akrapovic-uitlaat en een Rotox-jerrycan helpt om wat van de twee liter terug te winnen die bij de brandstofcelvervanging verloren is gegaan.

Eerste rij-indruk van de 2021 KTM 1290 Super Adventure S

Roland Sands stroomlijnt de KTM 790 Adventure verder met bijgesneden vorkbeschermers en gestroomlijnde handbeschermers op een Pro-Taper-stuur. Ondanks alle esthetisch verantwoorde ontwerpbeslissingen kunnen we het niet laten ons af te vragen hoe de KTM zich gedraagt na de verplaatsing van de gastank. Het schrappen van de windbescherming is ook een hoofdbreker, maar het past zeker bij het retro-motief van de Urban Assault. Het RSD-team mag dan wel een deel van de functie van de 790 Adventure hebben opgeofferd om de vorm te ‘verbeteren’, maar de unieke balans die we van Roland Sands gewend zijn, is er nog altijd.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?