donderdag 16 mei 2024

Royal Enfield’s Elektrische Ambities: innovatie en groene samenwerking

Het elektrificatiepotentieel binnen het premium motorfietssegment staat nog in de kinderschoenen, maar Royal Enfield heeft plannen om in 2025 zijn allereerste elektrische motorfiets te onthullen.

Om deze ambitie te verwezenlijken, heeft het bedrijf een toegewijde divisie opgezet voor zijn elektrische voertuigactiviteiten, en de investeringen stromen rijkelijk. Volgens The Hindu Business Line hanteert Royal Enfield een doordachte aanpak voor de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Het bedrijf heeft namelijk een gespecialiseerd team opgezet en recentelijk Mario Alvisi, voorheen werkzaam bij Ducati, als Chief Growth Officer benoemd, om de elektrische tak te versterken. Met bijna 100 teamleden die zich richten op zowel technische als commerciële aspecten, is het doel niet alleen het creëren van een elektrische motorfiets, maar ook het vestigen van een competitieve positie binnen de wereld van elektrische mobiliteit.

Triumph TE-1: de eerste elektrische Triumph komt dichterbij

Om deze inspanningen te ondersteunen, heeft Eicher Motors, het moederbedrijf van Royal Enfield, strategisch geïnvesteerd in Stark Future, een Spaans bedrijf gespecialiseerd in elektrische mobiliteit. Deze samenwerking belooft vruchtbare resultaten en beide partijen zijn van plan om elkaars sterke punten optimaal te benutten. Wat betreft de toeleveringsketen blijft Royal Enfield Motors afhankelijk van de import van specifieke componenten zoals batterijcellen, maar voor de overgrote meerderheid van essentiële onderdelen wordt er intern geproduceerd of samengewerkt met toeleveranciers binnen de keten. Momenteel zijn er al 11-12 nieuwe leveranciers aan boord gehaald, en er wordt nog gekeken naar mogelijke aanvullende samenwerkingsverbanden.

Hoewel het bedrijf zich voorbereidt om zijn belangrijkste investeringsprogramma voor elektrische voertuigen af te ronden, hebben zowel Royal Enfield Motors als moederbedrijf Eicher Motors zich aangemeld voor het Indiase PLI-investeringsprogramma, onder de categorie Champion OEM. Dit geeft aan dat er de komende vijf jaar een totale investering van ongeveer 224 miljoen euro op het spel staat.

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen