vrijdag 2 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Royal Enfield en Harris Performance ontwikkelen 750cc Flat Track

De afgelopen dagen ging al onze aandacht natuurlijk uit naar de grote merken. Kleine, minder belangrijke introducties lieten we omwille van de tijdsdruk aan ons voorbij gaan.

Nu kunnen we Royal Enfield niet beschouwen als een klein merk. Het Indiase merk met Brits DNA produceert aantallen waar menig – zo niet alle – westers merk een puntje aan kan zuigen. En Royal Enfield timmert behoorlijk aan de weg om hun afzetgebied te vergroten.  Modellen als de Himalayan, 650 Continental GT en de Interceptor 650 spreken tot de verbeelding. Op de EICMA introduceerde Royal Enfield de Flat Track, een concept die in samenwerking met Harris Performance is ontwikkeld.

Dat er op basis van het nieuwe 650cc blok en het frame van de Continental GT/Interceptor nog meer fraais te ontdekken, bewijst deze Flat Track. De tweecilinder heeft omwille van het karakter van een flat track wel een iets grotere boring. Ook het frame werd aangepast. In plaats van een enkele buis onder het (S&S) zadel, tref je er nu twee aan. De Flat Track heeft een gelast stalen buizenframe, waarvan de balhoofdhoek en de scharnierhoogte van de achterbrug aangepast kunnen worden. In de flat track gaat het immers om zoveel mogelijk tractie. De Flat Track is uitgerust met Öhlins/Harriss-vorken en een hoogwaardige Öhlins TTX36 monoshock achter, 19-inch RSD-velgen waarop Dunlop DTR-banden zijn gelegd.

Of er ooit een productieversie van de Flat Track komt, is zeer de vraag. Optimistisch zijn we wel, gelet op het feit dat het een rijdend exemplaar betreft dat op de EICMA stond.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen