Gebroeders Husqvarna Vitpilen 401 en Vitpilen 701 voor 2020 vernieuwd

Husqvarna scherpt voor 2020 zowel de Vitpilen 401 en Vitpilen 701 aan. Op het eerste gezicht zijn het vooral nieuwe kleuren, maar er is meer aan de hand.

Ten eerste de Vitpilen 401, die voor het nieuwe jaar een ruimer zadel krijgt, zodat ook de bijrijder er nu fatsoenlijk op past. Een prima plan, aangezien de doelgroep van de 401 jong is en de motor waarschijnlijk elke dag gebruikt. En dus ook voor elke situatie. Bijrijders komen dan net wat vaker voor.

De grotere van de twee Vitpilen-modellen krijgt spaakwielen, wat het uiterlijk meteen een heel stuk stoerder maakt. Verder zijn een groot aantal details nu niet langer uit gegoten maar gefreesd lichtmetaal. Een luxe-impuls noemen we dat, waarvan akte.

De technische basis van beide modellen verandert niet veel. Zo legt de Vitpilen 701 nog altijd een vederlichte 158 kilo – rijklaar, exclusief brandstof – in de schaal. Daar tegenover staat de dikke LC4 eenpitter, die met 74 pk en 72 Nm koppel voor de aandrijving zorgt.

De grotere van de twee Vitpilen-modellen krijgt spaakwielen, wat het uiterlijk meteen een heel stuk stoerder maakt.

De kleinere 401 doet het net als voorheen nog met de 373cc eencilinder, die men leende uit de KTM 390 Duke. Kortom, 44 pk en 37 Nm koppel op tap. Het gewicht van de 401 is logischerwijs ook haast onmeetbaar laag, met slechts 152 kg – ook weer, rijklaar exclusief de brandstof.

Verder zijn de kleuren voor beide modellen 2020 nieuw, met een kekke blauwe kleur – geleend, dan wel gestolen, van de het Aero Concept dat ons nog altijd onthouden wordt – voor de Vitpilen 701. De Vitpilen 401 krijgt een chique zilvergrijze lakkleur met bronzen accenten.

Foto’s: Husqvarna

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?