Schaamteloos: China kloont BMW S1000RR!

Als Donald J. Trump op het spreekgestoelte staat, krijgen heel veel mensen schilfertjes tussen hun tenen. De man is schaamteloos overtuigt van zichzelf, pocht over alles alsof hij het zelf heeft uitgevonden, weet alles beter en is buitengewoon intelligent. En hij is fel op China. Zomaar een greep uit wat de man erg boos maakt: het virus, het wegsluizen van arbeidsplaatsen en het aan de laars lappen van het intellectueel eigendom. En wat dat laatste betreft zijn we het eigenlijk wel met hem eens…

Wat er in China gebeurt, kan ook niet door de beugel. Waarom trekt BMW Motorrad Deutschland GMBH niet aan de bel? Of zijn de handelsbelangen zo groot, dat klonen wordt geslikt?

We dagen iedereen uit om goed naar de Moto S450RR te kijken. Ja, zo heet het merk echt: Moto. De S450RR is een schaamteloze kopie van de BMW S1000RR. Zelfs het logo op het voorspatbord doet sterk denken aan dat van de Beierse fabrikant.

Het blok is een 450cc tweecilinder die in staat is tot een zelf geclaimde 24 pk en 22 Nm. Over het toerental bestaat wat verwarring. Het maximale koppel zou worden geleverd bij een hoger toerental dan die van maximaal vermogen… Maar laten we uitgaan van respectievelijk 7.000 en 6.500. 

De elektronica beperkt zich tot een digitaal dashboard. Dat doet enigszins denken aan bepaalde – gedateerde – tablets. Het chassis ziet er op zich best god uit. De voorvering is instelbaar. Het remsysteem bestaat uit een set schijven – laten we het uiterlijk over het hoofd zien – en voor radiale remklauwen vooraan. De S450RR staat op een set 17-inch wielen, voorzien van banden in de maten 110 en 150.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?