vrijdag 26 april 2024

Segway Apex H2: elektrische waterstof hybride voor 9 mille

Het merk Segway heeft de voorbije jaren een imagoverbetering ondergaan. Onder de nieuwe moedermaatschappij Ninebot heeft het merk, synoniem met zelfbalancerende scooters, zijn productgamma uitgebreid met elektrische fietsen en go-karts. Segway heeft een lange weg afgelegd sinds Paul Blart, maar de evolutie is nog lang niet voorbij. Ninebot onthulde dit terwijl de nieuwe Segway Apex H2 elektrische waterstof hybride motorfiets werd onthuld.

Het ambitieuze ontwerp is gepland voor 2023 en heeft meer weg van science fiction dan van de realiteit van vandaag. Met twee enkelzijdige swing-armen zou de Segway Apex H2 gebruik maken van een ophangingssysteem vergelijkbaar met James Parker’s Rotationally Advanced Design Development (RADD) zoals je terugvindt op Yamaha’s GTS 1000 en Morpho Concept. De terughoudendheid van het publiek ten opzichte van Parker’s RADD-systeem is goed gedocumenteerd, maar misschien kan Segway die trend ombuigen met de futuristische sportfiets.

Segway Apex H2

Samen met het radicale ophangingsontwerp, zal Ninebot zowel elektrische als waterstofenergie gebruiken om de Apex H2 voort te drijven. Hoewel de waterstofbussen verwisselbaar zullen zijn (vergelijkbaar met een CO2 frisdrankmaker), zullen er ook vervangende cartridges of vulstations nodig zijn. Gezien het gebrek aan infrastructuur voor elektrische oplaadstations tot op heden, kan het gebruik van dubbele energiebronnen eerder een belemmering dan een voordeel zijn. Maar als het bedrijf de theorie achter de Apex H2 in de praktijk kan brengen, zou het wel eens een heel opwindend platform kunnen worden.

Segway beweert dat de hybride motorfiets 60 kW (80 pk) zal produceren, in vier seconden van nul naar 100 km/u optrekt en een topsnelheid van 150 km/u kan halen. De totale actieradius werd niet bekendgemaakt, maar het merk meldde dat de Apex H2 één gram waterstof per kilometer verbrandt. De gestelde prijs van krap € 9.000,- ($ 10.700,-) exclusief belasting zou veel van de huidige elektrische motormodellen ondergraven.

Deze elektrische motorfiets zuivert de lucht terwijl je rijdt

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen