Singapore weert oude motorfietsen vanaf 2028 van de weg

In 2023 gaan in Singapore strengere emissieregels gelden voor oude motorfietsen. Als je besluit je oude kameraad uit te schrijven, krijg je een bonus van 3500 SGD (zo’n 2.000 euro). Maar wat is een oude motor? Een BSA, een Adler of een Ducati 916? Nou, het is erger: Een oude motor is er al een van voor 1 juli 2003! En die zijn vanaf 2028 niet meer welkom.

Tot die datum, en vanaf 1 april 2023, zullen strengere geluidsnormen (gelijk aan Euro 4) geldig zijn. In Europa zitten we al op Euro 5. Deze norm is in overeenstemming met de VN-normen (Verenigde Naties) voor emissies en uitlaatgeluidsniveaus. Deze niveaus zijn veel strenger dan die welke momenteel van kracht zijn in Singapore.

In China kopiëren ze zich rot: Colove 800X

Motorrijders die met oudere motorfietsen rijden, zullen vanaf 2023 tot 2028 aan de nieuwe voorschriften moeten voldoen. Daarna worden ze voorgoed van de weg gehaald. In die tijd moeten de machines op de weg voldoen aan uitlaatemissienormen van 4,5% CO en 2.000 ppm onverbrande koolwaterstoffen (HC-waarde). Dat zijn waarden die haalbaar zijn voor een goed onderhouden motor.

Om motorrijders te stimuleren afstand te doen van hun motorfiets, geeft de regering van Singapore een bonus van zo’n 2.000 euro als je je motor voor 5 april 2023 laat uitschrijven. Deze maatregel bleek vrij populair, want 60% van de 27.000 betrokken voertuigen is al uitgeschreven.

Met een nieuwe Triumph zit je in Singapore wel goed.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?