Sinnis Terrain 380: een nieuwe Brits-Chinese adventure

Sinnis Motorcycles is al sinds 2005 actief in het VK. Het is gevestigd in Brighton en verkoopt z’n motoren in Portugal, Slowakije en Malta. In de catalogus staan een tiental motor- en scootermodellen. De laatste aanwinst is de Terrain 380, die door een fabriek in China wordt gefabriceerd. En da’s niet zomaar een fabriek,: ze produceren ook voor grote merken zoals Suzuki, Yamaha, Harley-Davidson, Piaggio en Peugeot.

De commerciële strategie achter Sinnis kennen we van andere westerse merken: productie in Azië en eindassemblage in Europa. De motoren leunen zwaar op het prestige en de uitstraling van de grote merken, maar worden verkocht voor scherpe prijzen. De Terrain 380 is in feite een Chinese Cyclo RX3S, waarvan enkele details zijn gewijzigd. Hetzelfde deed Sinnis Motorcycles met de Sinnis Terrain 125, die het equivalent is van de eencilinder Cyclo RX.

In het VK staat de Terrarin 380 te koop voor 4.495 pond (4.940 euro). Je kunt ‘m nu al reserveren door een aanbetaling te doen van 100 pond. De motor wordt dan in het najaar geleverd. Je zit meteen waar de Sinnis zwaar op leunt: een BMW F850 GS, maar je ziet er ook trekjes in van een Honda NC750X en een Benelli TRK. Kortom: niets nieuws onder de zon. Chinese exportmotoren spelen in op de vraag naar eenvoudige, functionele motoren die er goed verzorgd uitzien in verhouding tot de prijs.

De vloeistofgekoelde parallell-twin is de Zongshen TC380 die door verschillende motofabrikanten met succes wordt gebruikt Het blok heeft een een vermogen van 27 kW (36,7 pk) bij 9.000 tpm en een maximumkoppel van 35 Nm bij 6.500 tpm.

Exclusief voor de Terrain 380 zijn het kleuren LCD-display en de druksensoren voor de banden. De twee asymmetrische koplampen zijn LED’s. De voorvelg heeft een doorsnede van 19 inch, de achtervelg 17. De Terrain 380 weegt 200 kilo rijklaar. De zithoogte bedraagt 820 mm en optioneel 790 mm. In de tank gaat 18 liter benzine. De kofferset is een accessoire.

Door motoren die vanuit China naar Europa komen, worden kwalitatief steeds beter. Ook de inhoud stijgt gestaag door. Motoren van 400-500cc zijn al lang geen uitzondering meer. De modellen, vaak kopieën van westerse modellen, komen meer en meer overeen met de Europese smaak.

 Chinese motormarkt stijgt het nieuws over de verplaatsingen tussen 400 en 500 cc . En met modellen die steeds minder ver verwijderd zijn van Europese smaken. Fietsen die we misschien vandaag bedoelen, maar waar we in de niet al te verre toekomst aan zullen wennen, ook op onze wegen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?