Column Jan Kruithof: Herrie

Vind jij dat een motor gematigde tot zeer lawaaiige pijpen moet hebben? Dan ben je lekker op weg mijn hobby te verstieren. Steeds meer mensen – ook motorrijders – zijn die herrie zo vreselijk zat. Anti-lawaaiclubs steken overal de kop op, gesteund door het succes van de Lekdijk. Die club kreeg het na jarenlang juridisch getouwtrek voor elkaar dat de dijk in het weekeinde voor motorrijders is gesloten. De kans is daarom extra groot dat al die nieuwe clubs ook slagen in hun reden van bestaan: motorfietsen weren op wegen waar wij dol op zijn. En inderdaad: dan lijden de goeden onder de kwaden. Maar het standaard verweer dat de kwaden helemaal niet zo’n grote groep vertegenwoordigen, waag ik te betwijfelen.

Vaker dan mij lief is, knettert, jankt, ploft, davert, huilt of krijst het op de Ruinerdijk.

Disclaimer: er ligt geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek aan ten grondslag, maar ik ben wel een ervaringsdeskundige. Vaker dan mij lief is, knettert, jankt, ploft, davert, huilt of krijst het op de Ruinerdijk. In het begin had ik er nauwelijks erg in. Totdat het lawaai zich nestelde in mijn hoofd. Sindsdien erger ik mij aan zo’n gast, die denkt dat zijn takkeherrie mij als muziek in de oren klinkt. Ik begrijp het ook niet. Waarom moet ik ’m drie kilometer verderop nog horen terugschakelen voor de rotonde bij Oosteinde? Kap er nou toch eens mee, man! Geloof me, op jouw herrie zit echt helemaal niemand te wachten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Ha Jee 24/07/2020 at 15:59

    Ben blij dat de voorlieden het voortouw nemen in deze strijd. Jij verwoord 100 procent hoe ik er ook over denk.

    Antwoord
  • Ben 25/07/2020 at 14:59

    Helemaal mee eens, ze moeten deze jongens harder aanpakken, Van die herrie makers rijdt ook nog eens de helft veel te hard, Bij controle kenteken invorderen en pas weer uitgeven als de de uitlaat is aangepast.
    Ook hier geld weer ” DE GOEDE IN ONZE HOBBY MOETEN DOOR DE KWADE LIJDEN”

    Antwoord
  • André 26/07/2020 at 10:44

    Helemaal mee eens, zelf moeten ze oordoppen in doen om hun eigen herrie niet te horen.

    Antwoord
  • Willem 26/07/2020 at 13:54

    Hier aan de dijk naar Willemstad hetzelfde gebeuren. Vanaf eind maart tot oktober, zeker in het weekend, van 9.00 tot 21.00, een aantal maal per uur, één of meerder herrieschoppers. En inderdaad, het meerendeel van de motorrijders doet het keurig. En je hoort mij niet als een collega-motorrijder 70 of nog iets harder over deze 60 km/h dijk rijdt. Maar het kabaal van de jankuitlaten hoog in de toeren, of de knallen en klappen van een deel van de HD’s is echt zeer irritant. En ja, ook sommige groepen wielrenners zijn vervelend. En ook te hard rijdende automobilisten. Maar het gaat nu even over onze hobby. En Willemstad is in het weekend al deels afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. En ook hier kijkt men inmiddels naar andere maatregelen.

    Antwoord
  • Talldiver 28/07/2020 at 00:12

    Zeg nou eerlijk, boven de 80 per uur is er zoveel windruis dat de herrie alleen nog voor de buren is en niet voor jezelf.

    Antwoord
  • Joost 28/07/2020 at 11:29

    Het is m.i. vooral de massaliteit die het hem doet. Of het nou wielrenners zijn, bejaarden op elektrische fietsen, nordic fokking walkers in het bos of motorrijders, het zijn er gewoon teveel tegelijkertijd. Ik heb meer dan 10 jaar aan de dijk gewoond in de buurt van de molens van Kinderdijk. Op zondag kwamen tussen 9 en 10 de racers langs. Later op de ochtend de grote toer-truttenclubs en in de middag de gemeen kijkende kleine piemelmannen op kabaal choppers. Vooral na 2000 werd het zo massaal dat het niet leuk meer was. Georganiseerde toer ritten en de dictatoriale navigatie apparaten zijn hier ook debet aan. Ga alleen op pad of met z’n tweeën, laat telefoon en navi thuis en rij gewoon ergens heen. Geniet ook van de saaie stukken en hou je een beetje in langs bebouwing. Gelukkig heb ik er al meer dan 40 jaar vrijheid op zitten.

    Antwoord
  • Bert Blanken 28/07/2020 at 16:20

    Ik rij zelf ook en helemaal mee eens Politie moet ook wat meer controleren op geluid

    Antwoord
  • Wim 30/07/2020 at 14:41

    Helemaal mee eens! Ik motor sins 1983 en heb er vele woon- werk en plezierkilometers op zitten. De laatste jaren is het plezier helaas minder. Motorrijden blijft geweldig. Maar als motorrijder wordt je over één kam geschoren met de herrie- en asorijders. In mijn ervaring vaak jongens die een korte tijd de motor gebruiken als uitlaatklep en daarna, door gezin, bekeuringen of valpartij, toch maar een andere hobby kiezen. Daar wil ik niet bij horen. In weekenden rij ik daarom nauwelijks meer. Ik ben heus geen heilige, maar een kleine (?) groep “Ik maak herrie dus ik besta” verpest het voor de hele sector. Spreek elkaar er op aan!

    Antwoord
  • Jan 30/07/2020 at 15:24

    Beste heer Kruithof, Zolang het geluid dat de motor produceert binnen de daarvoor gestelde grenzen van het betreffende type motorfiets valt is er naar mijn idee geen probleem. Zoals u wellicht weet gaat het er meer om hoeveel motoren rijden er over de dijk, met welke snelheid en in welke versnelling. Dat alles kan overlast veroorzaken. Ik zou een beroep doen op het gezonde verstand van de motorrijder. Dat handhaven, waar sommigen om roepen, zou ik gewoon achterwege willen laten. Er wordt al teveel verboden in deze tijden.
    Verder ben ik van mening dat je een motor ook wel moet horen, zonder overlast te bezorgen. Gas een beetje dicht waar nodig. Geen probleem

    Antwoord
  • Theo 30/07/2020 at 18:31

    Jezus Jan hoe oud ben je , als groot toerist erger je je aan alles , als liefhebber van een motor fiets geniet je van de sound of music , er kan al helemaal niks meer , als kinderen willen oefenen met hun bandje buren klagen , beetje hangjongeren met bromfietsen klagen !!
    Ik ben 75 rij af & toe een testrondje, met mijn klassieke racer , gezeik
    Mensen hebben veel te veel vrij tijd , & er zijn ook geboren zeikerds
    Gr

    Antwoord
  • Cepe 30/07/2020 at 19:15

    Loud pipe saves live ! en heel veel mensen zijn azijnpissers vooral fietsers, wandelaars, wielrenners is echt verschrikkelijk en dijkbewoners vooral die uit de stad komen voor hun rust.
    Grote groepen minderen en als je dit toch wil doe het op een doordeweekse dag onder het mom van thuiswerken. Wat te denken te denken van jeugd op de fiets met super geluidboxen die door het dorp of waar dan ook rijden. Kortom je moet je niet gek laten maken. Denk aan al die mensen die langs de weg staan als er duizenden motoren naar de TT gaan. Geweldig toch?

    Antwoord
  • Erwin 30/07/2020 at 19:41

    De corona zeikerds gaan ook hier weer hand in hand. Ik rijd een Harley en ja die hoor je aankomen, gelukkig maar want dat heeft me al een aantal keer een klappertje bespaard. Ik rijd het hele jaar door, niet in stromende regel en bij pekel maar voor de rest maakt het mij niet uit. Vaak rijd ik alleen, soms met zijn twee en ook mijn maatje hoor je aankomen. Meer dan de helft van het jaar zie ik bijna geen motorrijders, die staan dan allemaal binnen bij 18 graden in de stalling en de berijder zit bij zijn rokende openhaard. De lente komt er aan en ja hoor daar zijn, de onderbroekenbrigade met 20 a 30 man jankend op hun “racers”. Daar erger ik me zelfs aan, rijd je 110 waar je 100 mag komen ze een voor een met 160 voorbij blazen, daar erger ik me ook aan. De rest van het jaar als ik rustig met mijn ploffende Harley mijn rondjes draai zie ik vaak een goedkeurende blik, een duimpje omhoog of een V teken mijn kant uit, leuk. Ik snap dan ook niet waarom zelfs hier de vaak, lente zomerrijders, zich nu ineens gaan gedragen als de moraalridders onder de motorrijdende garde van Nederland. Laat me met rust en laat mij lekker mijn ploffende rondjes draaien. Loud Pipes Save Lives kan ik bevestigen maar niet de groepen mooi weer rijders die op hun jankbakken elkaar naar het leven staan. En dan nog vinden ze het raar dat je vanaf je Harley geen hand op steekt, een vinger kunnen ze krijgen en wel de middelste.

    Antwoord
    • Hans de Boer 31/07/2020 at 23:19

      Van mij krijgen jullie in ieder geval geen handje. Wat een dom geklets om je gelijk te krijgen. Bah… Jullie verzieken het voor de gewone motor rijder die ook van zijn hobby wil genieten.

      Antwoord
  • kees hoekstra 30/07/2020 at 23:12

    Een beetje lawaai is goed. Ben een keer op een fluisterstiile BMW boxer de vangrail ingedrukt door een blinde automobilist waar ik al zeker een halve minuut naast reed. Dat is me op mijn Harley nog nooit gebeurd.
    Het is destijds misgegaan toen fabrikanten steeds stillere motoren moesten gaan maken zodat eigenaren iets minder gedempte gingen monteren. De uitlaten op mijn HD maken ook iets meer lawaai dan ik leuk vind maar ik heb even geen zin om weer een bak geld uit te geven aan nieuwe. Maar hier in de Ardeche waar ik woon en de meeste kilometers maak lijkt het niemand wat uit te maken. Zeer intolerant gedrag is inmiddels ook typisch Nederlands geworden.

    Antwoord
  • Jo Bastings 31/07/2020 at 09:15

    Misschien dat de diverse organisaties die normaliter in actie komen om motorrijden beter/veiliger te maken nu eens in actie moeten komen om de idioten met hun herrie uit te bannen. Ik woon langs de mergellandroute en ondanks dat ik zelf liefhebber ben en dan zelf ook rijd stoort de herrie me mateloos.

    Antwoord
  • Kees 31/07/2020 at 11:50

    Vaak van die gasten op choppers, die een bocht in drieën nemen, zich te pletter schrikken als per ongeluk het gas 0.5 cm verder open gaat. En dan die duivelsoortjes op de helmen……. Vreselijk, ze beschouwen hun motor als verlengstuk van hun pik, denken te imponeren met lawaai want knap sturen kunnen ze niet. Wij noemen ze Harley H.m.’s. En inderdaad, ondertussen verkloten ze onze hobby en worden inmiddels ALLE motorrijders voor aso’s aangezien. En ik ben zelf ook geen lieverdje, rijd best stevig door, zelfs hard zo nu en dan, maar altijd met standaard dempers en alleen als het kan. Vrije baan, geen overig verkeer en al helemaal geen wandelaars of fietsers. Handhaven is het toverwoord, handhaven, handhaven en nog eens handhaven. Maarja, Nerderland hè, liever een wetje maken dan extra politie aannemen om de boel nu eens werkelijk te regelen. Walgelijk….

    Antwoord
  • Dennis 31/07/2020 at 14:10

    Inderdaad Jan, helemaal mee eens. Ik stoor mij hier al jaren aan en schaam mij voor de knetterende collega rijders. Als je op wilt vallen zet dan een gele helm op je hoofd maar hou eens op mensen hun thuis leven te vergallen.

    Antwoord
    • Arie de Haan 31/07/2020 at 19:15

      Woon langs een drukke weg waar veel motorrijders passeren en ook ik erger mij aan geluidsoverlast van motfietsen.
      Motorrijden is een van mijn hobby’s en daar wil ik een ander niet mee lastig vallen.
      Echt veel meer lawaai maken kost geld want je moet er een ander uitlaatsysteem voor kopen.
      Een bekeuring omdat je met een niet goedgekeurde uitlaat rijdt zou minstens even hoog moeten zijn.
      Misschien dat handhaving middels metingen helpt?

      Antwoord
  • Hans de Boer 31/07/2020 at 23:10

    Hoi Jan, het is niet alleen op de dijkjes maar ook in woonbuurten. Ja ze moeten toch ergens vandaan komen. Veel lawaai en korte broek met hempje korte mouwen en halve handschoenen. Lekker stoer toch. HD en Indian rijders en het liefst met open uitlaten. En dan heb je ook nog die racers met jankende motoren. Het zijn er echt niet een paar die het voor de echte motorrijder verpesten. Ook wij ergeren ons aan deze groepen van motorrijders. Hier ligt best wel een taak voor de politie en RDW. Gewoon aanpakken die lui en van de weg halen.

    Antwoord
  • Jurgen 01/08/2020 at 12:22

    Jan, ik ben het helemaal met je eens en erger mij ook mateloos aan dit soort “collega” motorrijders.
    Onze hobby wordt nu stukje bij beetje gesloopt, zie ook de ontwikkelingen in het buitenland. Deze ontwikkelingen komen onvermijdelijk ook onze (NL) kant op.
    De politie zou gewoon moeten handhaven op herrie uitlaten, etc. dat is (juridisch) heel goed mogelijk. De 95 db regeling in Oostenrijk lijkt mij prima. Als wij motorrijders dan ook nog een beetje beschaafd rijden komt het misschien nog goed.
    Het (terechte) geklaag over lawaai zal niet vanzelf ophouden, deze krachten zullen steeds sterker worden.
    Uiteindelijk zijn wij motorrijders zelf het slachtoffer en wordt onze hobby ons ontnomen.

    Antwoord
  • B. van Doorn 05/08/2020 at 12:07

    Lawaai is niet nodig om lekker, leuk te kunnen rijden en als je dat wel vindt ga dan op het circuit rijden of zo maar niet over de toeristische wegen waar mensen wonen, recreëren etc. De overheid moet een DB maximum handhaven zoals in landen om ons heen gebeurt zodat ook de rijders met minder lawaai kunnen blijven rijden waar we allemaal graag rijden.

    Antwoord