zaterdag 10 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Sportief toeren met Yamaha

De nieuwe FJR1300AS is voorzien van veel nieuwe elektronica, zodat je nog comfortabeler een lange rit kunt maken met deze sportieve toermotor. Wij hebben de belangrijkste snufjes op een rij gezet.

De FJR1300AS is uitgerust met een volledig nieuw ontworpen upside-down voorvork die een integraal onderdeel vormt met het volledige elektronisch instelbare veersysteem. Daarmee kun je de vering en schokdemping met één druk op de knop aanpassen aan je persoonlijke wensen.

Een elektronisch schakelsysteem, genaamd Yamaha Chip Controlled-Shift (YCC-S), zorgt ervoor dat je kunt schakelen zonder te koppelen met je voet of via een duim-wijsvingerschakelaar. Het automatische systeem belooft te allen tijde een soepele schakelovergang. Bovendien zorgt de nieuwe ´stop-modus´ wanneer je de motor stilzet, dat de versnelling automatisch in z´n één wordt gezet.

De Yamaha Chip Controlled-Throttle (YCC-T) belooft een bijzonder efficiënte verbranding en een soepele en lineaire afgifte van vermogen over een breed toerental. Het hoge koppel zorgt voor krachtige acceleratie in iedere versnelling. Door het Yamaha D-Mode systeem heb je qua vermogensafgifte de keuze tussen comfort of sportief.

Je hebt op de nieuwe FJR1300-serie toegang tot een complete reeks instelbare comfortfuncties, zoals de zadelhoogte en de stuurpositie. Ook kun je door middel van een druk op de knop de windschermhoogte of het luchtmanagementsysteem veranderen.

De nieuwe FJR1300AS is standaard uitgerust met het inschakelbare Traction Control System (TCS). Wanneer dit systeem geactiveerd is, voorkomt het achterwielspin.  Daarnaast is de sportieve toermotor van Yamaha nu voorzien van een nog uitgebreider instrumentenpaneel. Het overzichtelijk instrumentenpaneel bevat aan de linkerzijde een analoge toerenteller, een digitale snelheidsmeter in het midden en aan de rechterzijde een multifunctioneel display.

 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen