donderdag 2 februari 2023

Sprintrace: BMW M 1000 RR vs. Ferrari SF90 Stradale

Wanneer een auto en een motorfiets bij een dragrace verschijnen, kun je meestal wel raden wat er gaat gebeuren. Uiteraard zullen sommige variabelen het resultaat beïnvloeden, zoals het ervaringsniveau van de piloten en eventuele modificaties. Maar als je iets echt geks wilt zien, dan is het de opstelling in deze video. Hier zie je Chris Northover van Bike World in een glimmende nieuwe BMW M 1000 RR tegen Mat Watson van Carwow in een compleet gestoorde Ferrari SF90 Stradale.

De BMW M 1000 RR is uitgerust met BMW’s meest verfijnde, 999cc-viercilinder-in-lijn motor, met een geclaimde 212 pk en 113 Nm. Dankzij veel koolstofvezel, massacentralisatie en gewichtsvermindering weegt de BMW slechts 192 kilogram.

De Ferrari SF90 Stradale moet het doen met een vier liter twin-turbo V8-motor naast drie afzonderlijke elektromotoren. In totaal wordt hier een vermogen van 1.000 pk en een koppel van 800 Nm geclaimd. Het leeggewicht bedraagt 1.570 kilogram.

Voor degenen die niet bekend zijn met de SF90 Stradale. Het is de meest krachtige en snelste Ferrari die ooit door de fabriek is uitgebracht. Het is een powerbak om rekening mee te houden. Hoewel de BMW M 1000 RR zeker een indrukwekkende motorfiets is, heb je misschien al een inschatting gemaakt van deze twee kanshebbers en geraden welke kant deze wedstrijd opgaat, zelfs zonder de video te hebben gezien.

Maar zoals altijd is het weten van de resultaten niet zo interessant als zien hoe ze tot stand komen en wat er werkelijk gebeurt. Zoals in de meeste Bike World vs Carwow drag races, hebben we te maken met drie onderdelen: Kwart mijl staande start, rollende start vanaf een afgesproken snelheid en de remtest. In de video deden ze de eerste twee van die drie onderdelen en sloegen ze de remtest over.

Video: Marc Márquez en Max Verstappen op Motegi

Als BMW’s topsportmotor biedt de M 1000 RR-rijders verschillende opties voor rijhulp. Launch control kan volledig worden ingeschakeld en omvat zowel tractie- als wheeliecontrole. Deze kan gedeeltelijk worden ingeschakeld, maar ook helemaal worden uitgeschakeld, zodat de rijder alleen op zijn of haar vaardigheden kan vertrouwen om goed op gang te komen.

Uiteraard zijn de resultaten afhankelijk van wie er achter het stuur zit. In het geval van voormalig coureur Chris Northover bleek dat zijn instincten en handelingen aan het stuur leidden tot een veel betere start dan de launch control-instellingen van BMW op elk niveau. Toen de voormalige motorcoureur aan zijn lot werd overgelaten, kwam hij een stuk beter op gang en slaagde hij erin om een het gevecht aan te gaan met de SF90 Stradale (hoewel de SF90 op het circuit steeds sneller was dan de M 1000 RR)

Tijdens de rollende start waren de Ferrari en de BMW meer aan elkaar gewaagd, maar zoals meestal bij wedstrijden tussen auto’s en motoren won de SF90 Stradale. En dit kader is het de moeite waard om het prijsverschil tussen de twee voertuigen te vermelden. De Ferrari SF90 Stradale begint bij €435.000,- (dit specifieke exemplaar kostte meer dan € 465.000,-). Daarmee vergeleken lijkt de vanafprijs van de M 1000 RR van € 39.800,- een absoluut koopje.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen