Staat je motor stil? Verhuur hem!

“Neem jij vandaag de Huskie of de Harley mee?” Hier op de redactie kunnen we vaak kiezen. Vooral in het testseizoen voelen we ons een kind in een snoepwinkel. Maar niet iedereen heeft de luxe om op verschillende motoren te rijden. Toch komt dit ook voor anderen iets dichterbij door een initiatief als MotoShare. Via dit bedrijf kun je allerlei motoren huren, direct van de eigenaar. Wij vroegen de ondernemers waarom hun plan kans van slagen heeft.

Het concept is simpel. “Wij geloven erg in de deeleconomie. We zien bij andere concepten dat dit werkt, bijvoorbeeld bij AirBnB (voor het verhuren van huizen, red). Uit onze eigen ervaring blijkt dat de bereidheid om je eigen motor te verhuren er is”, aldus Daan van der Wal, Community Manager bij MotoShare. Volgens de initiatiefnemers zijn er in Nederland veel motorrijders die zelf geen motor hebben. Tegelijkertijd rijdt de gemiddelde motorrijder weinig kilometers per jaar. ‘Het gevolg is dat ontelbare motoren de meeste dagen van het jaar staan te stoffen in de garage’, zo schrijft de startup op de website

Wij kunnen ons voorstellen dat juist de motorrijders die hun motor niet het hele jaar gebruiken, vaak de gene zijn die er het meest zuinig mee omgaan. Van ‘stoffen in de garage’ is dan geen sprake. Is deze motorrijder wel bereid zijn trotst te verhuren?  Volgens MotoShare wel. “Van de motoreigenaren is 13 procent bereid hun motor te willen delen. En dat je zelf zuinig op je motor bent, betekent niet dat de huurder dat niet is.”

Het bedrijf richt zich voornamelijk op een community die juist heel zuinig kan zijn op motoren. De eigenaren vinden het zonde dat de motor stil staat en lenen hem daarom graag uit. ‘MotoShare verbindt liefhebbers’, zo luidt de slogan van het bedrijf. “De huurder weet dat de motor echt van iemand is en brengt hem daarom niet beschadigd terug. Dit is anders dan bij een verhuurbedrijf, daar heb je niet te maken met een persoonlijke eigenaar.”

Volgens MotoShare zijn er ook nog andere verschillen met een verhuurbedrijf. Het aanbod zou groter, gevarieerder en goedkoper zijn. Daarnaast lokaal en makkelijk. De prijs die je per dag betaalt is inclusief verzekering, pechhulp en een achtergrondcheck van potentiële huurders. Eigenaren bepalen de verhuurprijs en krijgen zelf 70 procent. MotoShare probeert via crowdfunding aan de nodige investeringen te komen. In eerste instantie om een budget voor marketing te creëren. Hun doelstelling voor 2017 is namelijk álle motorrijders in Nederland bereiken. Het jaar erna willen ze uitbreiden naar het buitenland.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.