Moto Guzzi V9 Rhapsody in Blue: caféracer van Arctos

Van het Zwitserse Arctos is deze caféracer Moto Guzzi V9 Rhapsody afkomstig. De motor stond op Monza tijdens The Reunion. Daar was de Guzzi een eyecatcher, samen met de Panigale 442Corse. Beide vormden een paar apart.  

De Moto Guzzi V9 Rhapsody is gebouwd door het Zwitserse Arctos. De special ontstond door een toevallige ontmoeting tussen Ulfert Janssen (Gannet Design) en Stefan Fuhrer (Fuhrer Moto). Beide besloten om deze special in 2018 te bouwen. Stefan was ooit monteur voor Dominique Aegerter en Tom Lüthi

De Moto Guzzi V9 Rhapsody in Blue is in feite niets nieuws. Als je naar Monza bent geweest voor The Reunion of Wheels and Wave in Biarritz hebt bezocht of dichter bij huis: Glemseck 101 in 2019, dan zul je de motor in het echt hebben gezien.

Het uitgangspunt is een 2016 V9 Roamer en de inspiratiebron was een caféracer uit de jaren 70. Dus een motor waarop het broodnodige aanwezig is en voor de rest niets. De benzinetank is die van een V7, de achterzijde en zadel is nieuw en uit aluminium gehamerd. De Guzzi heeft de elektronische brandstofinjectie ingeruild voor een paar open kelken van Keihin. Het uitlaatsysteem is met de hand gemaakte headers en de demper is van Leo Vince GP Pro.

Moto Guzzi viert 100ste verjaardag met drie historische motoren

Na aanpassing van het frame werd een Öhlins-voorvork gemonteerd met gefreesde kroonplaten van aluminium. De voetsteunen zijn van CNC Racing, het stuur van ABM, de bediening – knoppen – op het stuur van Jetprime, koplampen en richtingaanwijzers van Highsider en Daytona. Andere elektrische onderdelen zijn van Motogadget en de 18-inch spaakwielen zijn van Kineo (de achterkant wordt afgedekt door twee aluminium platen). De schokdempers zijn van het type Öhlins Blackline.

Het bijzondere lakwerk sluit mooi aan op het geborstelde aluminium dat gespoten is met blanke lak waardoor het en mooie schittering krijgt. Let ook op het intense blauw van de achterzijde en het kleppendeksel.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?