13 C
Nederland
zondag 29 mei 2022

Street Triple RX in aankomst

Met dank aan onze collega’s van het Italiaanse Motoblog.it stuiten we op dit ‘spy shot’ van een Triumph Street Triple op het Engelse Cadwell Park, voor de liefhebbers onder ons: dat is het circuit met die schans halverwege. 

Meest opvallende zijn natuurlijk de rode wielen maar dat alleen lijkt vrij mager om te speken over een serieus nieuw model. Toch prikkelt de X-toevoeging in de typeaanduiding – duidelijk zichtbaar op de radiateur-cover – onze nieuwsgierige geest. Wat is Triumph van plan? Vering en remmen lijken identiek aan die van de gewone R. In ieder geval is er geen plaats gemaakt voor extra dure Öhlins componenten of monoblock-klauwen. Wat voert Triumph dan in z’n schild?

Duidelijk is dat Triumph subframe, solo-seat en ‘kontje’ van de Daytona op de Street heeft gesleuteld. De huidige R doet het namelijk met een ‘gewoon’ zadel. Getuige de duosteps is er trouwens nog steeds plek voor een duopassagier. Dit alleen lijkt wat mager dus ons vermoeden is dat de rest van de aanpassingen onderhuids plaats zullen vinden.  Meer topvermogen dan de standaard 106 pk lijkt voor de hand te liggen en het makkelijkst te verwezenlijken, het donorblok van de Daytona indachtig. Ook een standaard quickshifter ligt in de lijn der verwachting. Misschien pompt Triumph de cilinderinhoud wel op naar pakweg 800 cc: Yamaha MT-09 en MV Brutale vaarwater. Al ligt dat kostentechnisch minder voor de hand.

Redacteur Randy van der Wal hierover:

‘De Street Triple is nog altijd een van de beste motoren in z’n klasse, misschien wel de beste. De R in het bijzonder. Er zijn maar weinig motoren in dit segment die zoveel stuurscherpte en rauwe supersport-power aan de dag leggen als de Street. Dat Triumph nu met een RX-versie zou komen klinkt vrij logisch, de Street Triple is nog niet toe aan een grote update en gezien de moordende concurrentie in deze klasse is het zeker denkbaar dat de Britten de aandacht proberen te pakken met een extra variant. Als de RX het niveau van de R weet te overtreffen, hebben we zeker weer iets om naar uit te kijken.’  

 

 

 

 

 

 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen