Streng optreden tegen xenon

We meldden het al eerder in MOTOR Magazine, maar het is oppassen geblazen als je met Xenon-verlichting op je motor naar het buitenland gaat.

Geen zorgen als je een motorfiets hebt die standaard -of van de fabrikant uit optioneel- is voorzien van Xenon, dan is alles dik in orde en ga je vrijuit. Heb je echter achteraf een Xenon-setje gemonteerd, dan heb je een probleem.

Waarom wordt er nu zo’n punt gemaakt van die Xenon-verlichting? Simpelweg omdat het licht zo extreem fel is, dat je er anderen flink mee kunt verblinden, zelfs in de gedimde stand. Af-fabriek wordt daar rekening mee gehouden zoals met bijvoorbeeld een hoogteverstelling, maar monteer je achteraf een setje, dan is er geen enkele specifieke voorziening die verblinding tegengaat. Daar komt nog bij dat je koplamp al hoger gaat schijnen zodra je even lekker gas geeft en de motor voor uit de veren komt, terwijl hij er achter juist in getrokken wordt. Laat staan dat je iemand achterop meeneemt of met bagage rijdt.

In Nederland kom je ermee weg als je een ander simpelweg niet verblindt, maar wees op je hoede in het buitenland. Met name in Duitsland en Oostenrijk gelden andere regels en in Frankrijk is Xenon simpelweg verboden indien het niet binnen de typoegoedkeuring van de motor valt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.