woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Suzuki trekt de stekker uit huidige GSX-R1000

Een trieste dag voor sportmotor- en racefans. Suzuki – net gestopt met de MotoGP – houdt het ook voor gezien me de GSX-R1000,  in Japan en Europa. Geliefd door vele enthousiastelingen over de hele wereld, kan de iconische GSX-R1000 als een cultureel kenmerk in de motorfietsindustrie worden beschouwd, met groten als de Honda Fireblade, Kawasaki Ninja, en Yamaha R1.

Het einde van de GSX-R1000 valt samen met het besluit van Suzuki om zijn race initiatieven volledig te verlaten. Concreet: het plan is om voorlopig andere niet-performance georiënteerde ondernemingen na te streven. Toch blijft Suzuki’s 1000cc-supersport in zijn huidige gedaante beschikbaar in zeer weinig markten zoals Noord-Amerika en de Filippijnen. Maar eerlijk gezegd is de verwachting dat de dagen van de motorfiets ook hier geteld zijn.

De belangrijkste reden voor de stopzetting van de GSX-R1000 is de aanscherping van de emissienormen in Japan. Met de Reiwa-emissievoorschriften voor het tweede jaar herzien, zag Suzuki het misschien niet zitten om de GSX-R1000 bij te werken. Op dit moment voldoet de GSX-S1000 modelreeks, bestaande uit de GSX-S1000, GSX-S1000GT, en de Katana, evenals de Hayabusa en V-Strom 1050, aan de laatste emissie regelgeving. Dus is het veilig om te zeggen dat alle hoop verloren is voor een volgende generatie GSX-R1000?

Dit zou wel eens de 2023-Suzuki ‘Strom’ kunnen zijn

Eerdaags nieuwe GSX-R1000?

Nou, de Japanse autopublicatie Young Machine, die ongelooflijk nauwe banden lijkt te hebben met de grote vier, is licht optimistisch over de toekomst van de GSX-R1000. In augustus 2022 gaf Suzuki informatie vrij over een nieuw blok dat werd ontwikkeld – een waarover werd gespeculeerd dat het de volgende generatie GSX-R aan zou drijven. Meer specifiek, leek dit blok motor zeer prestatiegericht in aard met als kenmerk zelfs een omgekeerd draaiende krukas – technologie uit de MotoGP-racer. In een notendop maakt dit het mogelijk om rotatiekrachten te annuleren, waardoor de stabiliteit en het rijgedrag worden verbeterd.

Onnodig te zeggen dat er hoop is dat dit blok binnenkort op de markt komt, naast de langverwachte vernieuwde GSX-R modellenreeks. Van alle sportmotoren in het moderne tijdperk, is het vrij duidelijk dat de GSX-R1000 degene is die het meest behoefte heeft aan een update. Geeft Suzuki de verrassing van zijn, of is de beroemde GSX-R1000 echt op zijn retour?

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen