Suzuki vernieuwt de RM-Z450

Volgens Suzuki is de nieuwe RM-Z450 een directe spin-off van competitiemachines van topcrossers zoals Clement Desalle, Kevin Strijbos en James Stewart, die op de hoogste podia de RM-Z450 verder en verder ontwikkelen. 

De belangrijkste nieuwe feature is de ‘Suzuki Holeshot Assist control’, S-HAC gedoopt. In simpel nederlands noemen we het startcontrole, als is ‘launch-control’ wellicht meer ingeburgerd. Het systeem kent twee verschillende modi, één voor modderige en natte omstandigheden, de ander is agressiever en dus geschikt voor een startterrein met meer grip.

Het systeem controleert de slip van het achterwiel door de ontsteking te vertragen, en schakelt 1,2 seconde (startterrein met grip) of 4,5 seconden (natte omstandigheden) na de start uit. Óf wanneer je de derde versnelling bereikt (startterrein met grip) of vierde versnelling (natte omstandigheden). Natuurlijk is het systeem ook gewoon uit te schakelen.

Ook nieuw is de Showa SFF-AIR-voorvork. De RMZ  had afgelopen jaren ook al de SFF van Showa, dus die met gescheiden vorkpoten: vering in de één, demping in de ander. De SFF-AIR is hier een doorontwikkeling van, met in de rechtervork (demping) een binnen- en buitenkamer, die beide met een eigen volume aan olie dempen. Deze kamers zijn nu qua lucht- en olie-volume naar eigen voorkeur aan te passen. 

Ook heeft Suzuki het frame aangepast, waardoor het gewicht van dit frame met 4% is gezakt. Daarnaast is de kickstarter langer geworden en moet het starten nu makkelijker gaan, mede doordat het decompressiesysteem is verbeterd. Suzuki stelt ook dat het koelsysteem is verbeterd, door het koeltraject te veranderen en een nieuwe waterpomp. Als laatste is de versnellingsbak soepeler en meer trefzeker. Tenminste, dat is wat Suzuki zegt. We geloven ze op hun blauwe ogen!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?