Suzuki werkt aan nieuwe VVT voor GSX-R1000

Suzuki’s huidige GSX-R1000 heeft het variabele kleptimingsysteem van de GSX-RR Moto GP fiets. Het is een volledig mechanisch systeem en een goed systeem. Maar het lijkt er op dat Suzuki dat beproefde systeem inruilt voor een nieuw hydraulisch VVT systeem. Tenminste dat zegt Cycle World.

De publicatie zag een aantal patentaanvragen die suggereren dat Suzuki zijn huidige mechanische systeem loslaat ten gunste van een nieuw hydraulisch systeem. Waarom? Omdat een hydraulisch VVT-systeem zou kunnen leiden tot prestatieverbeteringen en betere rijeigenschappen.

Uniek systeem

De huidige GSX-R1000 heeft een uniek VVT-systeem. Het maakt gebruik van de centrifugale krachten om de nokfasering te bereiken. Dat wil zeggen dat het de voorwaartse of achterwaartse beweging van de nok gebruikt om maximale prestaties te bereiken. Het systeem van Suzuki is anders dan andere bedrijven die een VVT-systeem hebben. Deze bedrijven gebruiken een hydraulisch systeem op hun motoren, maar de Moto GP verbiedt het gebruik van hydraulische systemen. Daarom is Suzuki bij het mechanische systeem terechtgekomen.

Nu lijkt het erop dat Suzuki werkt aan een eigen hydraulisch systeem, uitsluitend bestemd voor de straatmotoren. Het nieuwe hydraulische systeem regelt de inlaat- en uitlaatnokkenassen. Dit zal gevolgen hebben voor de prestaties, maar ook voor de uitstoot. Het systeem lijkt veel op de concurrenten van Suzuki.

Positie is de sleutel

Zoals Cycle World opmerkt, werkt Suzuki niet aan een alles verstorend idee. Het bedrijf doet niet echt iets nieuws of opwindends. Ducati en Kawasaki hebben vergelijkbare systemen. Maar Suzuki heeft hiervoor nog steeds patenten en het ziet ernaar uit dat ze zich richten op de plaatsing van de hydraulische geregelde kleppen.

De positie van de kleppen is de sleutel. Suzuki plaatst ze aan de zijkant van de cilinder, wat de koeling moet vergemakkelijken. Hierdoor moet de olie een constante viscositeit behouden. Dat, op zijn beurt, moet het systeem gesmeerd en consistent laten draaien.

Merkbare resultaten

Deze kleine verandering kan merkbare resultaten hebben tijdens het rijden, vooral als je hard rijdt. Er is de laatste tijd steeds meer nieuws en discussie over VVT-systemen. Het wordt al snel een belangrijk onderdeel van de motortechnologie vanwege de uitstoot en prestatieverbeteringen die met deze systemen worden bereikt. Je kunt alleen maar verwachten dat er in de loop van de tijd meer fabrikanten met deze systemen gaan spelen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?