Te hard rijden grootste ergernis

Hoewel het totale aantal in Nederland geregistreerde voertuigen sinds 2005 met een miljoen is toegenomen, is de overlast van verkeer vrijwel gelijk gebleven. Te hard rijden blijft de grootste ergernis, zowel op het platteland als in de stad. Dit meldt het CBS aldus verkeersnet.nl.

Verkeersproblemen blijven een belangrijke bron van overlast in de woonomgeving. Van alle buurtproblemen wordt te hard rijden verreweg het vaakst genoemd als probleem dat met voorrang aangepakt moet worden. Het is een bron van ergernis voor ruim drie op de tien inwoners.

Parkeeroverlast staat in de lijst met buurtproblemen op de derde plaats en is voor een kwart van de bevolking een vaak voorkomend probleem. Geluidsoverlast door verkeer staat op een zevende plek, en agressief verkeersgedrag op nummer negen.

Hiervan ondervinden 14 respectievelijk 12 procent van de inwoners vaak hinder. Drie procent van de bevolking geeft aan overlast te hebben van stank van het verkeer. De overige buurtproblemen in de problemen-top 10 hebben niet met verkeer te maken.

De verkeersoverlast blijft hoog, maar is sinds 2005 niet toegenomen. Het aantal personenauto’s, bedrijfsvoertuigen, motoren en bromfietsen in Nederland is echter in de afgelopen jaren wel flink toegenomen.

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.