Toch APK?

Een persbericht van de CDA-delegatie in het Europees Parlement deed vandaag op de redactie de wenkbrauwen fronsen. Ondanks dat we dachten dat de kogel al door de kerk was aangaande het niet doorgaan vaan APK-plicht voor motorfietsen, was dit toch niet geheel het geval.

Het is namelijk vandaag, dat het Europees Parlement het APK-onderhandelingsakkoord hierover goedkeurt, waarmee Nederland niet verplicht wordt een APK-plicht in te voeren voor motoren, aanhangers en caravans.

Europarlementslid Corien Wortmann: ‘Dit is een mooie opsteker voor Nederland, onze APK blijft gelukkig nagenoeg ongewijzigd. Vooral eigenaren van motorfietsen en caravans kunnen opgelucht ademhalen: een Europese APK-plicht is  voorlopig voorkomen.’
 
Collega Wim van de Camp: ‘Als fervent motorrijder maakte ik mij grote zorgen toen vorig jaar een linkse meerderheid in het Europarlement vóór verplichte APK voor motoren stemde. Zo’n plicht is onnodig: motorrijders zorgen al goed voor hun motor, omwille van hun eigen veiligheid. Een motorongeluk gebeurt bijna nooit door een mankement. Gelukkig waren de meeste EU-landen ook faliekant tegen de APK-plicht voor motoren.’
 
Een overwinning dus, als je de APK voor motorfietsen als overbodig beschouwt. Echter, diegenen die de APK uit veiligheidsoverweegingen wel zagen zitten, zijn weer een stapje verder van huis. En dat maakt ons nieuwsgierig, het waarom niet is uitvoerig belicht, maar het waarom wel blijft angstvallig achterwege. Voel je vrij je gedachten eens te laten gaan in een reactie hieronder.
 

*UPDATE*

In een vrij snel volgend persbericht van het Europees Parlement staat het volgende:
‘De commissie heeft in aanvang voorgesteld om voor motorfietsen en bromfietsen gelijke testeisen op te stellen. Echter, in een comprimis dat is besloten tussen de Raad en het Parlement, zullen alleen motorfietsen boven 125cc tot inspectie verplicht worden en alleen vanaf 2022. Daarbij geldt dat lidstaten hiervan af mogen wijken als ze daarvoor in de plaats voldoende effectieve veiligheidsmaatregelen nemen voor de verkeersveiligheid van twee- en driewielers.’

Kortom, dit verhaal is nog lang niet afgesloten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?