Toch geen 130 in 2012?

Het op bijna 60 procent van de snelwegen invoeren van een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur kan misschien niet al per 2012 ingaan. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft dat plan, maar kreeg woensdag te maken met veel weerstand in de Tweede Kamer. Ook coalitiepartij CDA plaatst nog veel vraagtekens bij Schultz' voornemen.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe huldigt het credo 'eerst veilig, dan pas vlot'. Hij wil dat de snelwegen eerst zijn aangepast op de nieuwe snelheidsnorm, voordat die gaat gelden. Tijdens het debat in de Kamer kwam Schultz echter met een overzicht waaruit bleek dat per 2012 op 20 procent van de 130 km-wegen nog niet de gewenste aanpassingen op het gebied van verkeersveiligheid, milieu- en geluidsoverlast zijn doorgevoerd.

De Rouwe en met hem de vertegenwoordigers van de oppositiepartijen waren daar niet blij mee. Het debat werd gestaakt en gaat op een andere dag verder, als de Kamerleden nader hebben gekeken naar deze nieuwe informatie. De Rouwe vindt de aanpassingsmaatregelen belangrijk, maar vraagt zich tegelijkertijd af of die niet te veel geld kosten. Al met al wil de VVD-bewindsvrouw 132 miljoen euro uittrekken voor verkeers- en milieumaatregelen.

In een tijd waarin iedereen de broekriem moet aanhalen wordt De Rouwe dat te gortig. Hij opperde woensdag om 130 km alleen in te voeren op wegen waar dat makkelijk kan, zonder (veel) aanpassingen te doen aan de wegen. Die suggestie leverde een venijnige reactie op van coalitiepartner VVD. Kamerlid Charlie Aptroot noemde het 'niet fraai' dat hij via de media moest horen van de ideeën van De Rouwe. Volgens hem is alles in het regeerakkoord afgesproken, maar daarin staat geen budget vermeld.

Ook Schultz erkende dat. De Rouwe wilde niet reageren op termen als 'een verraad aan het regeerakkoord' en een eerste 'clash tussen de coalitiepartners' die op de publieke tribune de ronde deden. De ruzie binnen de coalitiepartijen bracht Schultz niet van de kaart. ''Met deze coalitie heb je te maken met vele onzekerheden. We hebben een regeerakkoord, maar zelfs dat blijkt multi-interpretabel te zijn.''

Ze zei verder dat ze heeft geworsteld met het vraagstuk verkeersveiligheid en een andere keuze heeft gemaakt dan veel fracties in de Kamer. Eventueel kan ze schuiven in de termijnen.

Bron en foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.