donderdag 28 maart 2024

Top-7 Massimo Tamburini-ontwerpen

Begin van de week konden we de T12 Massimo aan de wereld tonen en onlangs passeerde alweer de tweede sterfdag van de ontwerplegende. Uitgelezen moment eens in zijn meest belangrijke en invloedrijke ontwerpen te duiken. We maakten een Top-7!

Natuurlijk is Massimo Tamburini is een van die ontwerpers die zijn hand er niet voor omdraaide de wereld op te schudden met baanbrekende ontwerpen, maar ook was het een technisch ontwerper. Hij had kennis van zaken en was van mening dat vorm en functie niet onafhankelijk van elkaar mogen en kunnen bestaan.

Die mentaliteit zie je dan ook terug in zijn palmares, met motoren die technisch innovatief zijn en evengoed beeldschoon, maar ook motoren die qua uiterlijk misschien nog wel vooruitstrevender zijn dan hun bijzondere motorische innovatie.

We steken van wal!

7. AFGESLOTEN – Ducati Paso
De Ducati Paso was zo’n ontwerp dat de motorwereld opschudde. Het was raar, want alles was dicht, afgesloten en weggestopt. Maar toch bracht de Paso iets teweeg bij mensen, omdat het ze toch wel benieuwde wat er onder al dat gesloten kuipwerk verscholen ging. Honda zou naar verluidt het ontwerp van de Hurricane-modellen gebaseerd hebben op het Paso-design, en het zou ook intern gekopiëerd worden naar modellen zoals de Freccia van toenmalig zustermerk Cagiva. Helaas viel het niet bij iedereen in goede aarde en bleven verkoopcijfers achter.

6. DE LAATSTE – MV Agusta F3
Feitelijk het laatste ontwerp van de hand van de meester. Duidelijk beïnvloed door de lijnen van de iconische MV Agusta F4, is de driecilinder F3 een goed voorbeeld van het soort prachtige motoren die Tamburini maakte. Het lijnenspel is misschien nog wel wat fijner dan zijn grote broer, maar bovenal is het een echte MV en een echte Tamburini.

5. DE EERSTE – Bimota HB1
De ‘Ta’ in Bimota komt van Tamburini, hij was één van de oprichters, en hun eerste machine was de HB1; de Honda Bimota #1. Het blok kwam uit een Honda en de gerenommeerde Honda CB750-krachtbron kon in de HB1 al z’n potentie kwijt in het door Bimota geproduceerde rijwielgedeelte. Het trapte een belangrijk hoofdstuk in de motorgeschiedenis af en het lanceerde ook de carrière van Tamburini. Met maar tien stuks geproduceerd, is het waarschijnlijk de zeldzaamste Tamburini-motor.

4. GP AVONTUUR – Cagiva C589
Toen Tamburini voor Cagiva Research Center werkte, werd hij aangesteld om hun Grand Prix-motor vorm te geven, en ondanks dat echt grote successen uitbleven, stonden de Cagiva GP-machines van begin af aan bekend om hun adembenemende lijnen. Kan ook niet anders als ze uit de pen van Tamburini kwamen, toch?

3. NAAKT – MV Agusta Brutale
MV Agusta had maar één motor; de F4, een machtige viercilinder superbike. En qua design zijn sportmotoren eenvoudiger te ontwerpen, je hebt namelijk kuipwerk om het rommelige technische gedeelte van de machine te verbergen. Toen Tamburini aangesteld werd om een mooie naked bike neer te zetten, had hij een beste uitdaging, maar door letterlijk ieder onderdeel perfect uit te denken en mooi af te werken, werd de Brutale een van de mooiste nakeds ooit.

2. KUNST – MV Agusta F4
Inmiddels hebben we al heel wat incarnaties van het ontwerp gezien, maar de MV Agusta F4 verbaasde de hele wereld in positieve zin toen hij uitkwam in 1998. De motor was de machine die MV Agusta moest reanimeren en weer terug op de kaart moest zetten. Met de slogan ‘Motorcyle Art’ sloeg men de spijker op de kop; de F4 is pure kunst. Het bevestigde dat Tamburini een van de grote der motorfietsdesign was, want vier jaar eerder zette hij een motor neer die door velen als de mooiste Italiaanse motor ooit gezien wordt, en dit werd eigenlijk de enige concurrentie. Wat die motor vier jaar eerder was?

1. SCHOONHEID – Ducati 916
Maar één motor kon die eerste plaats veroveren, en dat is Tamburini’s 916-ontwerp. Die motor die vier jaar voor de MV F4 de monden van de motorwereld open deed vallen. Het was de ultieme combinatie van schoonheid en functie, want behalve dat de machine qua proporties de perfectie dicht nadert was het ook de machine die het constructeurskampioenschap van het WK Superbike liefst zeven keer te winnen, als je de techisch geupdatete 996 meetelt. Vorm en functie in perfecte harmonie, zoals Tamburini het ’t liefste zag.

Foto’s: Tamburini, fabrikanten, Rikita

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen