Het laatste meesterwerk: T12 Massimo

Een man met een oeuvre als Massimo Tamburini, verdient een laatste eer bewezen te worden die hem siert. Iets dat in één oogopslag zegt; dat was Tamburini. En de Tamburini-familie heeft dat gene waar Massimo Tamburini voor stond perfect gevangen in de T12 Massimo. Een laatste eerbetoon aan een legende.

Met Massimo Tamburini als één van de mannen achter Bimota, is de T12 Massimo in lijn gemaakt met waar Bimota voor staat. Men neme een potente krachtbron en maakt er iets heel bijzonders van, zoals ook hier met een BMW S1000RR krachtbron.

Maar denk maar niet dat er verder veel behouden gebleven is, echt niet. Het frame is een stalen buizenframe met magnesium schetsplaten en ook het balhoofd is opgetrokken uit het lichte metaal. Verder naar achteren treffen we een achterbug die geleend lijkt uit een MV Agusta F4. 

“Vorm en functie zijn twee onafscheidelijke kenmerken, het één kan en mag niet bestaan zonder het ander.” – Massimo Tamburini

Qua vering en remmen zou Tamburini enkel het beste gehad willen hebben. Rondom hangt er dan ook het allerbeste uit Zweden en Italië aan de T12. Veerwerk komt van Öhlins en Brembo heeft de ankers verzorgt, maar ook de wielen van Marchesini en droge snelsluiters van Staubli in de remleidingen zijn topkwaliteit.



TOT ZIJN RECHT
Twee andere dingen die enorm opvallen aan de T12 Massimo zijn natuurlijk het waarzinnig strak afgewerkte koolstofvezel kuipwerk, maar bovenal die door Arrow Racing specifiek ontwikkelde onderkuip-uitlaatsysteem. Het BMW-motorblok is naar verluidt ook getuned en voorzien van MoTec-elektronica om de 230 paardjes die eruit galopperen allemaal de juiste richting op te krijgen.

En met zo’n vermogensopgave wordt ook meteen duidelijk dat de T12 niet bedoel is voor op straat; het is een circuitmotor, en wat voor een. Het zou Massimo Tamburini zelf – naar alle waarschijnlijkheid – meer dan tevreden gesteld hebben. De T12 Massimo vangt vorm en functie in een machtige machine die het best tot zijn recht komt waar Tamburini’s motoren over het algemeen thuishoorden.

Dat wil zeggen op het circuit, maar zeker ook in een museum.

Foto’s en video: MassimoTamburini.com

[justified_image_grid ids=23805,23806,23807,23808,23809,23810,23811,23812,23813,23814,23815,23816,23817,23818,23819,23820]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.