dinsdag 19 maart 2024

Trajectcontrole: dynamisch, of niet?

Op de reeds bekende wegdelen waar trajectcontrole plaats vindt hoef je jezelf niet áltijd aan de maximumsnelheid te houden. De meetsystemen zijn immers ingesteld op één bepaalde snelheidslimiet, en zijn niet op de hoogte van eventuele verlagingen van de maximum toegestane snelheid.

Een simpel voorbeeld: op het stuk trajectcontrole tussen Utrecht en Amsterdam wordt de maximumsnelheid regelmatig verlaagd omdat het in de ochtend- en avondspits erg druk is. De toegestane maximumsnelheid wordt dan op de matrix-borden weergegeven. Je kunt echter gewoon 100 kilometer per uur blijven rijden, want de trajectcontrole is niet dynamisch. Deze overschrijding levert je dus geen volledig geautomatiseerde boete op. Ook mag er niet mobiel gecontroleerd worden.

Maar, deze ‘vrijheid’ loopt nu op z’n einde. Sterker nog, op het het trajectcontrolesysteem op de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein dat afgelopen maandag in gebruik is genomen, is het systeem nu al zo ingericht dat de wisselingen in de limiet worden overgenomen door het trajectcontrolesysteem.

Dat is een primeur voor Nederland, en naar verwachting zullen alle in de toekomst nieuw geplaatste trajectsystemen dynamisch zijn. Dit zal ook de filedruk positief beïnvloeden, omdat de verlaging van de maximumsnelheid op bijvoorbeeld de A2 enkel wordt ingeschakeld om files te voorkomen. Verlagingen van de maximumsnelheid verminderen het ‘harmonika-effect’, waardoor spitsfiles voornamelijk worden veroorzaakt.

De uitgeschakelde trajectcontroles op de A12 bij Den Haag, de A12 bij Utrecht, de A4 bij Nieuw-Vennep en de A58 bij Bergen op Zoom zullen naar verwachting ook worden uitgerust met dynamische systemen. Siemens en CSC zijn momenteel in de race voor de nieuwe aanbesteding. Mogelijk doen deze nieuwe systemen al in 2015 hun intrede op deze trajecten.

Verder blijft het principe van de trajectcontrole wel gehandhaafd, het is dus niet zó dynamisch dat een korte overschrijding van de maximumsnelheid tot een boete leidt. Er wordt nog altijd een gemiddelde per sectie berekend. En wie in meerdere secties te hard rijdt krijgt maar één boete, maar wel die voor de grootste overschrijding van de limiet.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen