Triumph Tiger Sport 660 prototype onthuld

Afgelopen oktober onthulde Triumph de Trident 660, een naked middenklasse motorfiets die is ontworpen om de concurrentie in deze klasse aan te gaan, zoals de Honda CB650R, Suzuki SV650, Yamaha MT-07 en Kawasaki Z650. Ongeveer een maand voor de officiële onthulling gaf Triumph foto’s vrij van het uiteindelijke prototype van de Trident 660. De foto’s werden gefotografeerd  tijdens tests in de buurt van het hoofdkantoor in Hinckley, Engeland.

Triumph doet nu hetzelfde met de eerste spin-off van het 660-platform. De Tiger Sport 660, de driecilinder die prestatievoordelen moet brengen in de middenklasse toersport -categorie. Op de foto’s is het bodywork van de motor gecamoufleerd met zwart-witte Triumph-stickers die de exacte lijnen verbergen. Maar er valt nog genoeg uit op te maken.

De achterzijde maakt het verschil

De Trident 660 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde, DOHC, 660cc-driecilinder die 80 pk levert bij 10.250 tpm en 63,7 Nm bij 6.250 tpm (naar verluidt). Zo’n 90% van het piekkoppel komt al vrij bij 3.600 tpm. Het blok in de Tiger Sport 660 ziet er precies hetzelfde uit, tot en met de uitlaatsysteem die aan de rechterzijde onder de gegoten aluminium achterbrug uitkomt. Beide motoren hebben een frame van stalen buizen.

Het blok is afgeleid van de 2013-2016 Triumph Street Triple 675, met een smallere boring van 74 mm en een langere slag van 51,1 mm voor een kleinere cilinderinhoud. In dat blok zijn 67 nieuwe onderdelen verwerkt, waaronder een nieuwe krukas, zuigerontwerp en nokprofielen.

De Tiger Sport 660 heeft dezelfde vijfspaaks, 17-inch wielen van gegoten aluminium, Michelin Road 5-banden, drie Nissin-remschijven met ABS en ups Showa-voorvork als de Trident. Bij de Trident 660 is de voorvork niet verstelbaar, de Showa-achterschokdemper biedt alleen instelbare veervoorspanning. De veerweg bedraagt voor en achter is 118/133 mm en de zithoogte 775 mm. De Tiger Sport 660 lijkt niet beduidend groter, maar heeft wel een andere achterzijde met geïntegreerde zijkofferbevestigingen en een dieper gewelfd zadel.

Het meest in het oog springende verschil tussen de Trident 660 en de Tiger Sport 660 is de stroomlijn en de ruit. De extra windbescherming, samen met een mogelijk hoger stuur en de – optionele harde zijkoffers maken de middelzware Tiger geschikt sporttouring. Het totaalgewicht van de Trident is 417 kg, en de kuip en de ruit van de Tiger zullen waarschijnlijk nog eens zo’n 20 kg extra toevoegen. De tankinhoud van de Trident 660 is 14 liter; voor sportief toeren verwachten we een grotere tank op de Tiger Sport, misschien 17 liter.

De Triumph Trident 660 kost € 9.195,- en ligt daarmee op het niveau van zijn Japanse concurrenten. Bovendien biedt de Triumph extra voorzieningen als selecteerbare rijmodi, uitschakelbare tractiecontrole en een tft-kleurendisplay. Om de kosten van het extra bodywork te dekken, zal de 2022 Triumph Tiger Sport 660 waarschijnlijk rond de € 10.000, – € 10.500,- kosten.

Interessante cilinderinhoud

Interessant genoeg is de cilinderinhoud van de 660 dezelfde als die van de Aprilia RS 660, Tuono 660 en de binnenkort te introduceren Tuareg 660. Verschil is dat de Aprilia’s parallel-twins hebben en de Trident en Tiger Sport driecilinders-in-lijn. Aprilia heeft gekozen voor een meer high-performance benadering, door 100 pk uit de motor te persen en de RS en Tuono uit te rusten met componenten en elektronica van hogere kwaliteit. Als gevolg daarvan zijn ze ook duurder – de RS 660 begint bij € 12.450,- en de Tuono 660 begint bij € 11.950,-. Met zijn spaakwielen en een 21-inch voorwiel en bijna 250 mm veerweg zal de Tuareg 660 de concurrentie aangaan met de Yamaha Ténéré 700. Gokje: Over ongeveer een maand krijgen we alle technische details over de nieuwe-voor-2022 Triumph Tiger Sport 660.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.