donderdag 10 oktober 2024

Trucks zonder spiegels: zorg of zegen voor motorrijders?

Een motorrijdende vrachtwagenchauffeur liet ons weten dat hij steeds meer vrachtwagens zonder buitenspiegels ziet rijden. “Dan kan ik dus niet meer in die spiegel kijken of hij mij gezien heeft,” schreef hij. Dat klopt. Reden tot zorg? Nee.

Mercedes was volgens ons de eerste die met spiegelloze vrachtwagens op de weg kwam. De voordelen spreken voor zich, als je even meedenkt. Het belangrijkste is dat de grote spiegelhuizen vervangen worden door veel kleinere camera’s. Dat is goed nieuws, want achter al die spiegels gaat makkelijk een hele auto schuil, dus een motorfiets of twee ook. Van dat gevaar zijn we dus af. Maar de MirrorCam, zoals Mercedes het noemt, biedt meer.

Weg dode hoek

Door de spiegels te vervangen door camera’s met monitoren is er een einde gekomen aan de bekende dode hoek. Ook met alle spiegels die de gemiddelde trucker om zich heen heeft hangen, is die dode hoek er nog altijd – en dan hebben we het niet eens over situaties waarin de spiegels niet goed afgesteld zijn, of waarin de chauffeur jou met motor en al over het hoofd ziet omdat hij net even anders ging zitten. De monitoren in de cabine laten altijd het complete beeld zien.

MAG roept op tot snelle actie bij dreigende wegafsluitingen

Alarm!

De nieuwste generatie van deze trucks is ook uitgerust met SideGuard Assist. Wil de chauffeur rechtsaf en zit jij in z’n dode hoek, dan wordt hij daar met beeld- en geluidssignalen op gewezen. De nieuwste versie van het systeem kan in zo’n geval de truck zelfs tot stilstand brengen. Nee, op motorfietsen willen we dat nooit – maar op een vrachtwagen? Natuurlijk.

Niet meer snijden

Ook bij manoeuvres biedt MirrorCam meer zicht. Waar normale spiegels in bochten alleen maar zicht op de zijkant van de oplegger bieden, scharnieren de camera’s mee: op de monitoren in de cabine zie je dus nog steeds wat je moet zien. Inclusief motorrijders en ander kwetsbaar verkeer. Net zo geruststellend: diezelfde monitoren geven met een streepjespatroon heel duidelijk aan of je met je motor nog achter de oplegger rijdt of er al naast zit. Dat verkleint de kans dat je gesneden wordt als een chauffeur zijn voorligger wil inhalen: de positie van een motorfiets is in een spiegel lastig in te schatten.

Oogcontact

En er is meer, afgezien van de milieuwinst door minder luchtweerstand. Chauffeurs kunnen niet meer verblind raken voor achteropkomend verkeer, omdat de ‘spiegels’ automatisch dimmen, en eventuele waterdruppels zijn met een verwarmingssysteem zo verdwenen. Blijft er dus maar één nadeel. Je hebt geen oogcontact meer met de chauffeur die schuin voor je rijdt. Maar als wij mogen kiezen, weten we het wel.

Foto: Daimler

6 Reacties

  1. als er inderdaag een remfunctie opzit als de chauffeur niet reageert op geluids- en beeldsignalen kan ik er wel voor zijn. Maar zonder dat, zou ik er niet op vertrouwen. Te vaak meegemaakt dat mensen ondanks oranje en rode dode hoek waarschuwingslichtjes in spiegels toch naar links kwamen, dus vertrouwen op chauffeurs doe ik niet.

    • Als mensen zich van lampjes en signalen niets aantrekken zullen ze zonder die signalen al helemaal niet goed kijken.

    • Ik zeg wel eens cynisch: Ik vertrouw mezelf niet eens, laat staan iemand anders ! Er zijn toch altijd van die bestuurders die vinden dat “het recht van de sterkste” voor de normale verkeersregels gaat. Er is toch zo n programma , Verkeershufters. Ik zorg er altijd voor dat ik de ruimte heb, om in te halen, uit te wijken en natuurlijk om op tijd te kunnen stoppen !

  2. Op (stads) bussen zie je ze ook steeds meer. Ik en rij er zelf ook mee.
    De afstand tot andere weggebruikers schatten ook een stuk lastiger.
    Met een normale spiegel beweeg je je hoofd en daarmee bepaal je de afstand. Een monitor geeft vanuit elke positie hetzelfde beeld. Vandaar die streepjes in de monitor.
    En alles hangt uiteraard af van de persoon achter het stuur, Kijkt hij ubenrhaupt in al zijn spiegels of monitors en reageert hij op de juiste manier op wat er in te zien valt. Keep save en reken er niet op.

  3. Ik ben zelf al maar dan 40 jaar vrachtwagen chauffeur en motorrijder. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet heb gereden met de zogenaamde cam mirrors, dat je daar meer mee ziet als chauffeur in vergelijk met spiegels geloof ik meteen. Want je kan de camera ook een groothoek geven qua beeld. Echter met spiegels is het voor de motorrijder toch alleen met spiegels te zien dat hij oogcontact met de chauffeur hebt en met de cammirror niet. En ik vind als chauffeur dat ik met alle spiegels goed afgesteld toch heel veel kan zien en ook goed afstanden kan inschatten. Ik als motorijder vind de cammirror dus echt niks puur geen oog contact geen zekerheid en dat is iets wat je toch wel wil.
    Ook hoor ik van beroeps chauffeurs dat de cammirror ook zo zijn beperkingen heeft. Dat de merken die de cam mirror toepassen het systeem de hemel in prijzen dat snap ik wel.
    Al met al geef mij maar als motorijder en vrachtwagen chauffeur maar de ouderwetse spiegels met het echte oog contact

  4. Keep save en reken er niet op. !!! Dat lijkt mij een goede raad ! Weet je ’t zijn jouw botten en jouw motor, ga daar voorzichtig mee om. Probeer zulke situaties te voorkomen. Liever ffff afwachten [ Bij een afslag niet naast die grote jongen !!] en daarna weer veilig verder !!

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen