TVS heeft officieel bevestigd dat het een nieuwe 450cc tweecilinder motorblok ontwikkelt. Deze krachtbron is niet alleen bestemd voor de vernieuwde TVS Apache-modellen, maar zal naar verwachting ook de BMW F450 GS en toekomstige middenklasse motorfietsen van Norton aandrijven. Het betreft een gezamenlijke ontwikkeling van TVS en BMW, waarbij de daadwerkelijke productie plaatsvindt in de TVS-fabriek in Hosur, India.
De nieuwe 450cc-motor kan worden gezien als de evolutie van de eerdere samenwerking die leidde tot het 310cc-platform waarop de BMW G310 R, G310 GS en TVS Apache RR 310 zijn gebaseerd. Met deze nieuwe krachtbron tillen beide fabrikanten hun partnerschap naar een hoger niveau, waarbij ze mikken op een groter marktaandeel in het middensegment.
Fabrieksbezoek TVS Motor Company: tijd voor Europa!
Onderscheidend karakter
Hoewel de officiële specificaties nog niet zijn vrijgegeven, wordt verwacht dat het 450cc parallel-twin motorblok circa 47 pk (35 kW) zal leveren. Dit vermogen is strategisch gekozen om binnen de A2-rijbewijslimieten te blijven. Het blok is naar verwachting vloeistofgekoeld en uitgerust met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC).
Interessant is het gerucht dat deze motor een 125-graden krukas zou krijgen. Indien waar, zou dit de motor een zeer onderscheidend karakter geven, anders dan de gebruikelijke 180-graden of 270-graden configuraties die we kennen van andere paralleltwins. Een 125-graden krukas zou zorgen voor ongelijke ontstekingsintervallen, wat potentieel de tractie kan verbeteren en een directere verbinding met de motor kan geven.
Drie verschillende toepassingen
De nieuwe 450cc-motor zal in drie verschillende motorfietsconcepten worden toegepast:
- TVS Apache RR 450: Een volledig gekuipt model met een sportief karakter. Volgens Indiase mediabronnen zal dit het eerste model zijn dat met deze motor wordt uitgerust. De RR 450 betreedt daarmee een competitief segment waar hij concurreert met motoren als de Kawasaki Ninja 400, Yamaha YZF-R3 en KTM RC 390.
- BMW F450 GS: Een avontuurlijke toermotor die in het populaire adventure-segment gepositioneerd wordt. Hier zal de F450 GS het moeten opnemen tegen gevestigde modellen zoals de KTM 390 Adventure, Royal Enfield Himalayan 450 en Honda CB500X.
- Norton middenklasse modellen: Na de overname door TVS krijgt Norton met dit motorblok de mogelijkheid om een nieuwe generatie middenklasse motorfietsen te ontwikkelen, mogelijk met retro-styling die aansluit bij het erfgoed van het merk.
Strengere geluidsnormen
Voor zowel TVS als BMW is deze motor van strategisch belang. TVS kan hiermee zijn positie in het premium segment versterken, terwijl BMW toegang krijgt tot een kostenefficiënt geproduceerd motorblok voor zijn F450 GS. Voor Norton betekent dit de mogelijkheid om het productaanbod naar beneden uit te breiden.
Een ander belangrijk aspect is de timing: vanaf 2025 moeten alle motorfietsen binnen de EU voldoen aan strengere geluidsnormen door de implementatie van UN-ECE-regelgeving R41.05. De nieuwe motorontwikkeling houdt hier ongetwijfeld rekening mee.