Tweetakt uitgerookt?

‘Tweetakt nog grotere vervuiler dan gedacht’ kopt de Volkskrant. En alsof de toon daarmee niet genoeg is gezet, gaat het daarna verder met: ‘De tweetaktscooter is een nog grotere vuilspuiter dan gedacht. Scooters met dit ouderwetse type motor – herkenbaar aan het knetterende geluid – zijn tot duizenden malen vuiler dan een moderne bestelbus. Een ban op tweetakt zou in stedelijke gebieden lokaal tot een enorme verbetering van de luchtkwaliteit kunnen leiden.’

Goed, hier worden de brommers genoemd, maar de tweetakt in zijn algemeenheid, omvat ook motorfietsen en zelfs auto’s (Trabant bijvoorbeeld). En dus voelt dit bericht als een schop in het kruis. Nee hè, niet weer dat beschuldigende groene vingertje met een onnozele schijnheiligheid vanaf een elektrische scooter waarvan de uitstoot ergens ver weg in een kolengestookte elektriciteitscentrale plaatsvindt.

Wat is nu het punt? Volgens onderzoek is een tweetaktscooter 20 tot 2.700 keer vuiler dan een bestelbus. Lekker exact, daar houden we van. In het artikel wordt gemeld dat in Nederland ongeveer een miljoen brommers rijden, waarvan het aantal tweetakten onbekend is, omdat dit niet wordt geregistreerd. Vijf procent daarvan rijdt in Amsterdam en naar schatting heeft 26 tot 44 procent daarvan een tweetaktmotor. Nogmaals, dit is niet geregistreerd. De hoofdstedelijke GroenLinks-fractie heeft vorig jaar al gevraagd de tweetakt in de ban te doen om de luchtkwaliteit te verbeteren, wat in ieder geval bij de BOVAG niet goed ontvangen is, maar het plan wordt nu dus weer aangezwengeld. En waarom? Omdat in enkele Chinese steden de luchtkwaliteit zo ontzettend verbeterd is na een verbod op tweetakten, dat de vervuiling met driekwart afnam.
Je kunt jezelf afvragen in hoeverre dit representatief is. Ten eerste rijdt zelfs iedere voetganger daar op een gare tweetakt van drie generaties oud en is zowat alles wat daar rijdt tweetakt. Bovendien zijn er in die dichtbevolkte steden nog eens tig keer zoveel mensen in de weer  en uitstoot was daar sowieso nooit een issue, dus als ze iedereen verplicht hadden moderne tweetakt te kopen, had je het ook enorm gemerkt.

Die paar tweetaktjes in Nederland, doen die het nu allemaal? Laat één keer een vliegtuig opstijgen en je hebt alle brommers hier voor een jaar vrijgesteld van schuld! Kom op zeg, moet je daar nu zo moeilijk over doen? Bovendien is het spul hier vaak goed onderhouden en keurig schoon en zuinig afgesteld. Dat doe je vanzelf wel met de huidige benzineprijzen.

Zoals gezegd, het gaat vooralsnog over brommers, maar voor je het weet zijn de motorfietsen het mikpunt van een groene vinger die met de rug van de hand tegen het voorhoofd en wegdraaiende ogen flauw valt bij het opsnuiven ven een zweempje blauwe lucht uit de liefdevol gekoesterde Kawa H2 Mach IV van de buurman. Zorgwekkend…

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.