Uitgelekt: Harley Davidson’s nieuwe blok

Zoals wel vaker bij productintroducties in de motorwereld zijn er ook in dit geval zogenaamde spy-foto’s opgedoken van het nieuwe product. Al dan niet bewust uitgelekt, maar vaak veelbelovend. In dit geval zou het gaan om een compleet nieuw type Harley Davidson-blok, zo weten onze ‘collega’s’ van MCN te melden.PushrodIs dat dan bijzonder, een nieuw motorblok? Zeker wel! We kennen nu zeven typen ‘Big Twin’-blokken van Harley Davidson. Namelijk de F-head, Flathead, Knucklehead, de Panhead, Shovelhead, Evolution en de Twin Cam. Daar zou dus nu een achtste bijkomen: de Milwaukee Eight. Daarnaast zou de ‘acht’ niet alleen slaan op het achtste type Big Twin, er zit meer achter. Namelijk het aantal kleppen. Acht stuks dus. Aangezien dat er vier per cilinder zijn, is dat zeker interessant op een ‘pushrod’-blok. Denk hierbij aan een blok waarbij dus buiten de cilinder een soort duwstangen (klepstoterstangen) lopen om de kleppen te openen, zoals op de volgende foto van een al bestaand Harley-blok.Pushrod voorbeeld

Vier in plaats van twee kleppen per cilinder zou met een klepaandrijving als deze zorgen voor een beter vermogen, maar een belangrijker doel ervan: betere emissiewaarden. Dit blok met een cilinderinhoud van 1753cc zou voor de langere termijn de basis moeten worden van zwaardere Harley’s. Met dit ontwerp zou ook in de toekomst aan emissie-eisen voldaan kunnen worden. Er zouden ook nog zwaardere varianten (1917cc of 1966cc) met dit ontwerp gebouwd worden. Meer duidelijkheid komt waarschijnlijk aan het einde van deze maand, wanneer Harley de presentatie van de nieuwe modellen wil gaan doen.

Foto’s: MCN

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.