woensdag 7 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Uitgelekt: Harley Davidson’s nieuwe blok

Zoals wel vaker bij productintroducties in de motorwereld zijn er ook in dit geval zogenaamde spy-foto’s opgedoken van het nieuwe product. Al dan niet bewust uitgelekt, maar vaak veelbelovend. In dit geval zou het gaan om een compleet nieuw type Harley Davidson-blok, zo weten onze ‘collega’s’ van MCN te melden.PushrodIs dat dan bijzonder, een nieuw motorblok? Zeker wel! We kennen nu zeven typen ‘Big Twin’-blokken van Harley Davidson. Namelijk de F-head, Flathead, Knucklehead, de Panhead, Shovelhead, Evolution en de Twin Cam. Daar zou dus nu een achtste bijkomen: de Milwaukee Eight. Daarnaast zou de ‘acht’ niet alleen slaan op het achtste type Big Twin, er zit meer achter. Namelijk het aantal kleppen. Acht stuks dus. Aangezien dat er vier per cilinder zijn, is dat zeker interessant op een ‘pushrod’-blok. Denk hierbij aan een blok waarbij dus buiten de cilinder een soort duwstangen (klepstoterstangen) lopen om de kleppen te openen, zoals op de volgende foto van een al bestaand Harley-blok.Pushrod voorbeeld

Vier in plaats van twee kleppen per cilinder zou met een klepaandrijving als deze zorgen voor een beter vermogen, maar een belangrijker doel ervan: betere emissiewaarden. Dit blok met een cilinderinhoud van 1753cc zou voor de langere termijn de basis moeten worden van zwaardere Harley’s. Met dit ontwerp zou ook in de toekomst aan emissie-eisen voldaan kunnen worden. Er zouden ook nog zwaardere varianten (1917cc of 1966cc) met dit ontwerp gebouwd worden. Meer duidelijkheid komt waarschijnlijk aan het einde van deze maand, wanneer Harley de presentatie van de nieuwe modellen wil gaan doen.

Foto’s: MCN

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen