Update voor 2021 Honda CB650R

Honda wil altijd grenzen verleggen – zowel op vlak van design als op vlag van techniek. In 2018 brachten de CB1000R, CB300R en CB125R een frisse wind in hun line-up van Naked motoren. Met café-racers als inspiratie en gecombineerd met een moderne, uiterst minimialistische look zag het Neo Sports Classic designthema het levenslicht.

Slechts één segment kreeg nog niet onmiddelijk uiting in dit nieuwe designthema: dat van de uiterst populaire middenklassers. In 2019 nam de CB650R deze rol met succes op zich en daarmee richtte Honda zich op een jonge generatie rijders die op zoek zijn naar ultieme looks, maar ook een machine willen die hen ten volle laat genieten van een krachtige viercilinder gecombineerd met lichte, veelzijdige en verfijnde stuurkwaliteiten.

In 2021 bouwt Honda voort op het gecreëerde momentum. De CB650R krijgt een aanzienlijke upgrade aan de ophanging vooraan en een reeks gedetailleerde aanpassingen zorgen voor verbeterd comfort, bruikbaarheid en wendbaarheid

Modeloverzicht

Het hoogtepunt de nieuwe CB650R ligt vooraan met 41 mm Showa Separate Function Big Piston USD vorkpoten – een ophanging van hoge kwaliteit die de stuurkwaliteiten van de motorfiets nog verbetert.

Het blok is EURO5-compatibel zonder dat vermogen verloren ging. Andere verbeteringen zijn het iets meer naar voren geplaatste stuur, verbeterde zichtbaarheid van het LCD-dashboard en een USB Type-C aansluiting onder het zadel. Uiterlijke aanpassingen zijn de nieuwe zijpanelen en een vernieuwd achterspatbord.

De 2021 CB650R zal beschikbaar zijn volgende kleurstellingen:

  • Pearl Smoky Gray **NIEUW**
  • Mat Gunpowder Black Metallic
  • Candy Chromosphere Red
  • Mat Jeans Blue Metallic

Chassis

Het stalen diamantframe van de CB650R beschikt over geperste scharnierplaten aan de swingarm en dubbele elliptische balken met een stijfheidsbalans afgesteld voor uitgebalanceerde stuureigenschappen (stijver aan het balhoofd en flexibeler aan de achterbrug) en uitstekende feedback voor de bestuurder. De balhoofdhoek is 25,5° en de naloop 101 mm. De wielbasis bedraagt 1.450 mm en het drooggewicht is 202,5 kg.

De 41 mm Showa Seperate Function Big Piston (SFF-BP) USD voorvork is een belangrijke upgrade. Een drukverdelende demper in de ene vorkpoot en het veermechanisme in de andere, zorgen voor uitstekende demping en een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger werd vergroot wat samen resulteert in meer fijngevoeligheid, schokabsorptie en controle. Achteraan zorgt een enkelvoudige monoshockdemper met 7-traps instelbare veervoorspanning voor demping door direct in te spelen op de gewelfde swingarm vervaardigd uit gegoten aluminium.

Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen grijpen op een zwevende wave-remschijven van 310 mm diameter vooraan, en achteraan zorgt een enkelvoudige zuigerremklauw op een schijf van 240 mm voor remkracht. Uitgerust met een tweekanaals ABS-systeem.

De wielen zijn gemaakt van gegoten aluminium en worden voorzien van een 120/70-ZR17 voor- en 180/55-ZR17 achterband.

Styling en uitrusting

De kenmerkende Trapezoid-vorm met een korte, stompe achterkant en korte overhangende koplamp typeert de strakke en agressieve stijl van de CB650R Neo Sports Café. De lange benzinetank is een markant motief van het design van deze familie. De gladde lijnen accentueren de robuuste, metalen oppervlakken en onderstrepen de mechaniek achter de viercilinder aandrijving.

Nieuwe, smallere zijpanelen accentueren het minimalisme, net als het spatbord achteraan dat nu uit staal vervaardigd is, en niet meer uit nylon plastic. Onder het zadel vind je nu een USB Type-C oplaadpoort terug om eenvoudig je toestel op te laden. De zadelhoogte blijft onveranderd op 810 mm.

De ronde LED-koplamp is een van de karakteristieken van het Neo Sports Café-design. Ook de rest van de verlichting is LED. Het scherpe LCD-instrumentenpaneel haalt inspiratie bij de CB1000R, en geeft een schakelindicator en de versnelling weer. De leesbaarheid werd vebeterd dankzij een ander lettertypegrootte en andere LED-hoek.

De hoek van het stuur werd 3° verhoogd tot 35°. Deze kleine aanpassing maakt korte bochten op lage snelheid en U-bochten eenoudiger.

Valerio Aieollo van Honda’s R&D Departement in Rome, over het design van de Neo Sports Café

“Honda’s volledige Neo Sports Café-gamma is het resultaat van het CB4 conceptmodel dat in 2015 op EICMA gepresenteerd werd. Het was onze wens om de wereld van de caféracer te verkennen en te herinterpreteren op een moderne manier.”

“Alle modellen van deze CB-lijn zijn niet simpelweg retro-vintage motoren, maar eerder neo-classics: moderne motoren die een klassiek design combineren met moderne techniek.”

“We wilden een nieuwe dimensie creëren op vlak van stijl. Anders dan de gespierde streetfighters die de laatste jaren opdoken, en tegelijkertijd toch ook ver weg blijven van de simpele caféracerstijl. Het resultaat is deze Neo Sports Café-lijn, met een unieke stijl die compleet anders is dan wat de concurrentie uitbracht, en die tegelijk, of je het nu leuk vindt of niet, eenvoudig te herkennen is als Honda. De concurrentie heeft klassiekers of net erg moderne modellen in hun aanbod, maar, naar mijn mening, niet iets dat het midden van beide stijlen treft.””

“In de ontwikkeling van het CB4-concept vond ik inspiratie van ver buiten de wereld van de motoren, in horloges. Een van de sleutelconcepten tijdens het ontwerp van het Neo Sports Café-design was “mechanische kunst”. Dat is het verlangen om de pracht van verschillende mechanische elementen te tonen in een ontwerp. Horloges slagen daar erg goed in, aangezien hun mechaniek steevast een zekere charme opwerpt. Ook voor Honda is ‘Mechanische kunst’ een erg belangrijk begrip.”

 Motorblok

De 649 cc, DOHC-motor met 16 kleppen werd afgesteld om de puurste, meest aangename viercilinder middenklassesensatie mogelijk te brengen. Ook hier ervaar je die typische snelle klim doorheen het toerenbereik met het harde, hoogtoerige karakter waar Honda’s vier-in-lijn voor bekend staat. Piekvermogen van 70 kW (94 pk) wordt geleverd bij 12.000 tpm. en 63 Nm koppel ervaar je op 8.500 tpm. Voor A2-rijders valt het vermogen eenvoudig terug te brengen tot 35 kW.

In 2021 is de omschakeling naar de EURO5-norm de enige aanpassing aan het motorblok. Daarvoor werden ECU, nokken, timing van de inlaat, uitlaatpijp, katalysator en demper aangepast en er werd een krukaspulsator toegevoegd.

Directe nokbediening houdt de cilinderkop compact. Boring x slag is 67 mm x 46 mm, met een verhoogde compressieratio naar 11.6:1. Het blok is uitgerust met iridium bougies en twee luchtinlaten – eentje aan elke kant van de tank – voeden de luchtbox en zorgen voor een roffelend inlaatgeluid.

De assymetrische zuigerranden zorgen voor een minimaal contact met de cilinderwand en verminderen de wrijving. Ijzerhoudende randen aan de buitenzijde van de cilinderhuls verminderen olieconsumptie en wrijving en verbeteren hitteoverdracht. Een stille (SV) nokkenasketting behandeld met Vanadium reduceert wrijving. Interne vloeistofkanalisering van cilinderkop naar cilinders maakt de meeste externe watertubes overbodig.

Het blok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. Een assist/slipperkoppeling zorgt voor eenvoudiger opschakelen en vermijdt dat het achterwiel blokkeert bij hard afremmen en snel terugschakelen. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) controleert de achterwieltractie en kan indien gewenst uitgeschakeld worden.

Met een benzineverbruik van 4,9 liter per 100 km of 1 liter op 20,4 km (op het WMTC-model) en een tankinhoud van 15,4 liter, bedraagt de actieradius meer dan 300 km.

Accessoires

Voor de CB650R is een collectie van Genuine Honda Accessories beschikbaar:

Verscheidene aluminium onderdelen en aluminium inserts die het Neo Sport Café-design optimaliseren – dat zo typerend is voor de CB650R en CB1000R (windscherm, panelen voor spatbord vooraan, schoudercovers, zijcovers, afdekkapje voor de passagierszit)

  • Bodemkuip
  • Wielstrepen
  • Zadeltas en tanktas – dezelfde als die van Honda’s kenmerkende CB1000R
  • Quickshifter
  • Klein windscherm
  • 12V-aansluiting
  • Verwarmde handvatten
  • Tankbescherming

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?