woensdag 8 mei 2024

Updates voor 2024 Triumph Tiger 1200

Triumph Motorcycles heeft nieuwe functies en verbeteringen onthuld voor de Tiger 1200-familie. Met wijzigingen aan de krukas, de rotor van de alternator en de balansas om de inertie van de motor te verhogen, plus enkele bijbehorende wijzigingen aan de motorkalibratie, is het technische team van Triumph er naar eigen zeggen in geslaagd om een soepelere en nauwkeurigere koppelafgifte bij lage toerentallen te creëren. Een vernieuwd koppelingsontwerp zorgt er ook voor dat rijders een soepeler aangrijpmoment ervaren bij het schakelen naar de eerste versnelling. Ook zien we dat het gedempte stuur en de stuurverhogers – bekend van de Explorer-modellen –  zijn geïntroduceerd bij de GT Pro en Rally Pro.

Zijdelingse bodemvrijheid

Het zadel is opnieuw ontworpen met een vlakker profiel, waardoor je meer ruimte hebt en minder snel moe wordt tijdens langere ritten. Het optioneel verkrijgbare lage zadel, dat de zadelhoogte met 20 mm verlaagt tot 830 mm bij de GT Pro en 855 mm bij de Rally Pro, is ook herontworpen voor aanzienlijk meer comfor. Er is ook een langere koppelingshendel beschikbaar. Triumph heeft verder de zijdelingse bodemvrijheid van de Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer-modellen vergroot door de voetsteunen te verhogen en ze dichter bij de motorfiets te plaatsen. De nieuwe Active Preload Reduction-functie, die in augustus 2023 gepresenteerd werd, biedt de berijder meer vertrouwen door de veervoorspanning van de ophanging achteraan te verminderen wanneer de Tiger 1200 tot stilstand komt, waardoor de zithoogte tot 20 mm wordt verlaagd, simpelweg door de ‘Home’-knop één seconde in te drukken.

Triumph brengt nog sterkere, nog snellere Triumph Rocket 3 Storm

Het zadel is opnieuw ontworpen met een vlakker profiel, waardoor er meer ruimte is voor de rijder en vermoeidheid tijdens langere ritten wordt verminderd. Een optioneel verkrijgbaar lager zadel verlaagt ook de zithoogte met 20 mm, wat aanzienlijk comfortabeler is. Daarnaast is er een langer koppelingshendel beschikbaar om nog meer ruimte te bieden aan de vingers van de rijder, vooral tijdens langere ritten.

Triumph heeft ook gezorgd voor een grotere zijdelingse bodemvrijheid bij de Tiger 1200 GT Pro- en GT Explorer-modellen door de voetsteunen hoger te plaatsen en dichter bij de motorfiets te brengen. De nieuwe Active Preload Reduction-functie biedt berijders meer vertrouwen door de veervoorspanning van de achterophanging te verminderen wanneer ze tot stilstand komen, waardoor de zithoogte tot 20 mm wordt verlaagd met slechts één druk op de ‘Home’-knop gedurende één seconde.

Kleurenstress

De Tiger 1200 is nu verkrijgbaar in vier varianten, met nieuwe kleurstellingen voor 2024. De Tiger 1200 GT Pro en GT Explorer  zijn verkrijgbaar in Carnival Red, naast het reeds beschikbare Snowdonia White en Sapphire Black. De Tiger 1200 Rally Pro en Rally Explorer kunnen elk terrein aan en zijn verkrijgbaar in het nieuwe Matt Sandstorm en Jet Black, naast Matt Khaki. Prijzen volgen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen