zondag 5 mei 2024

Eerste indruk BMW M 1000 XR

Is het angstzweet, adrenalinezweet of gewoon inspanningszweet, waarmee we afstappen na de test van de BMW M 1000 XR? Geen van de drie, zo blijkt, maar gewoon de pure warmte van de Spaanse zon. En toch is de machine zo overweldigend op alle mogelijke manieren, dat je je afvraagt of het wel goed gaat met je gezondheid.

Motor.nl: Wel, vertel, gaat het goed met je gezondheid?

Gijs Gilis: “Ja hoor, op een stijve nek na die wat slagen heeft gehad van windvlagen aan belachelijk hoge snelheden. Maar voor de rest gaat het ook goed met mijn warmteafvoer, want die M 1000 XR mag dan belachelijk snel zijn, hij doet het wel allemaal zo makkelijk en geruststellend dat je het gevoel hebt alles aan te kunnen op de weg. De combinatie van pure kracht, stabiliteit en simpliciteit is gewoonweg subliem.”

Dat zijn veel superlatieven. Verklaar je eens nader.

“De M 1000 XR krijgt de Shiftcam-viercilinder van de S 1000 RR, met 201 pk en 113 Nm. Verder is hij op alle mogelijke manieren lichter gemaakt, tot een rijklaargewicht van 223 kg (-4 kg ten opzichte van de (nieuwe) S 1000 XR). Met het M Competition Pack snoep je daar nog eens 3 kg af dankzij onder andere carbon wielen en bodypanelen. De standaard M 1000 XR krijgt verder een nieuw zadel, M Endurance ketting, spoilers, een Akrapovic en M-remmen. Oh ja, en het is niet mogelijk om er zijkoffers of een topkoffer op te monteren.”

Eerste indruk 2024 BMW F 900 GS: sleutel tot succes in het adventure middensegment?

Motor.nl: Da’s bizar op een toermotor.

“Dan kijk je dus verkeerd naar de M 1000 XR. Het is namelijk een sportmotor met wat windbescherming. Wil je sportief toeren mét koffers, dan ben je aangewezen op de S 1000 XR, wat trouwens allerminst een straf is. Nu, van die windbescherming op de M XR moet je niet al te veel verwachten. Het schermpje is nog wel instelbaar, maar je hoofd zit altijd in de wind. Comfortabeler dan een M 1000 R naked, dat zeker wel, en al helemaal qua zitpositie. Zie de M 1000 XR als zo sportief mogelijk rijden op een zo comfortabel mogelijke manier. Dan kun je uiteraard niet afkomen met windprotectie van een RT of zijkoffers. We begrijpen de keuze van BMW M daarin. En het is best gedurfd ook.”

Motor.nl: Hoe verloopt het om zo comfortabel mogelijk sportief te rijden? Klinkt geweldig!

“Dat is het ook. Het motorblok draait 14.000 tpm, maar we zijn niet boven de 10.000 tpm geraakt omwille van ridicule snelheden. Op snelle bochtige wegen, dus zelfs niet het al te technische werk, hadden we voldoende aan de tweede versnelling. En dan spreken we over snelheden die ik niet eens durf te noemen. Het vermogen is ronduit bizar, maar ook hoe het afgeleverd wordt. De soepele gasreactie, de boterzachte quickshifter, de voorspelbare opbouw. Nooit heb je schrik op de M 1000 XR. Hij lijkt alles te verteren alsof het witte rijst is. Het rijwielgedeelte is ultrastabiel, de remmen op topniveau en je laat hem dansen alsof het een lichte naked bike is.”

Motor.nl: Is de M-versie dan zijn meerprijs waard ten opzichte van de S 1000 XR?

“De M kost 30.750 euro, de S 23.700 euro. Dat is een groot verschil, maar hou er rekening mee dat niet alleen het motorblok en de remmen anders zijn, maar ook de elektronica van de M-machines wordt overgenomen. De instelbaarheid is oneindig, waarbij je in Race Pro alles apart kunt aanpassen in X aantal standen. Het motorvermogen, de wheelie control, tractiecontrole, ABS, noem het maar op. Veel uitgebreider en preciezer dan op de S 1000 XR.”

Motor.nl: Een koopje dus, we horen het al. In dat geval, zet er maar een op de zaak!

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen