maandag 30 januari 2023

Ural onthult nieuw motorblok en updates aandrijflijn

De afgelopen twintig jaar heeft Ural hun iconische zijspanmachines steeds verder verbeterd. Van eenvoudige dingen als nieuwe gietstukken en tellers tot grote systemen als Brembo-remmen en brandstofinjectie. Voor 2023 heeft Ural – ondanks oorlog, materiaalschaarste, stijgende kosten en de verhuizing naar Kazachstan toch een aantal updates weten te realiseren.

Eind december 2022 toonde David George van Ural op YouTube alle nieuwe updates voor 2023. De veranderingen zijn over het algemeen subtiel en relatief klein, maar ze zouden een behoorlijke impact moeten hebben op de prestaties en levensduur van de motorblokken.

Om te beginnen toont hij een geheel nieuw motorhuis en de achterste lagerhuisafdichting. De nieuwe behuizing is een gloednieuw gietstuk met verbeterde bewerking, toleranties en materiaalsamenstelling. Aan de buitenkant is weinig veranderd, maar de veranderingen binnenin zijn behoorlijk indrukwekkend. Het achterste lagerhuis is beter bewerkt en heeft een nieuwe rubberen afdichting om de motorolie in het blok te houden.

In Enschede bouwen ze een elektrisch Ural-zijspan

Vervolgens zijn er een nieuwe nok, nieuwe klepstoters en nieuwe klepstotergeleiders. De nieuwe klepstoters zijn mogelijk het echte nieuws. Ze vervangen de oude, massieve klepstoters door moderne klepstoters met rollers in glanzende nieuwe bronzen geleiders. De toleranties zijn extreem krap, en zijn daarmee een bewijs van Ural’s toewijding om zich voortdurend te verbeteren. Samen met de nieuwe klepstoters is er een nieuwe nok met een bijgewerkt profiel ontworpen om te werken met de nieuwe klepstoters.

Ural heeft de oude klepstoters vervangen door moderne exemplaren met rollers.

Er is ook een nieuwe cilinderkoppakking van rubber. Die vervangt het oude exemplaar van kurk dat regelmatig kapotging. Dat zou ook tijd worden, hoewel zo’n pakking van kurk ook een zekere charme had. Probleem was dat je ze moest vervangen wanneer je de kleppen en tuimelaars stelde. De nieuwe rubberen pakkingen zijn herbruikbaar, vereisen een lager aanhaalmoment en zijn over het algemeen een grote verbetering.

Het laatste nieuws betreft de nieuwe CV-aandrijfas van het zijspanwiel. De nieuwe unit vervangt de oude Ural-as en zorgt voor een soepeler rijgedrag met minder onderhoud.

De nieuwe upgrades, met uitzondering van de rubberen zijn compatibel met alle 750cc-Ural-motoren. De rubberen cilinderkoppakking is alleen te gebruiken voor motoren geproduceerd vanaf 2019. Er wordt niet gezegd of er een nieuwe pakking komt voor blokken van voor 2019. Prijzen voor de upgrades zijn nog niet beschikbaar.

De nieuwe Ural-aandrijfas van het zijspanwiel.
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen