donderdag 28 maart 2024

In Enschede bouwen ze een elektrisch Ural-zijspan

Op basis van de nieuwste 2022 Ural maakt een team van mensen uit het bedrijfsleven en studenten van Twentlantis een elektrische variant van het zijspan. De 22 kW (piek van 40 kW) watergekoelde elektromotor werkt samen met een 26kWh-accu, waardoor een rijbereik van 250 km en een top 95 km/u mogelijk is. Het elektrische zijspan wordt bovendien gebouwd zonder aanpassingen aan het originele frame.

250 km actieradius

Belangrijk voor de makers was een voldoende grote actieradius. Lange afstanden rijden zijn namelijk een kernonderdeel van het rijden met een motorfiets. De originele Ural CT heeft een geschatte actieradius van ongeveer 250 tot 300 km, dus de geëlektrificeerde versie moet daar niet veel voor onderdoen. Maar om tot die 250 km rijbereik te komen, mag je niet te veel van de 300 Watt onboard power voor een koelbox, gereedschap of koffiezetapparaat gebruikmaken.

Ural presenteert elektrisch zijspan prototype

Praten maar

Omdat bij de ombouw geen wijzigingen aan het frame worden aangebracht, blijft de geëlektrificeerde Ural geschikt voor onverharde wegen. Een ander voordeel van dit elektrische zijspan is dat de stille elektromotor zorgt voor een comfortabelere rit voor de passagier, die dus niet meer pal naast de draaiende benzinemotor hoedt te zitten. Praten tijdens het rijden wordt dus nog makkelijker. Als je dat zelf wil, natuurlijk…

Van legervoertuig tot (elektrisch) pleziervoertuig

Ural werd oorspronkelijk opgericht in de beginfase van de Tweede Wereldoorlog. In 1941 kreeg Ural de vraag om het leger te helpen. De oplossing van een praktisch zijspan bleek veel meer dan dat. Motorrijders over de hele wereld zijn gaan houden van het praktische nut van een zijspan met de mogelijkheid om offroad te rijden. Hoewel het ontwerp is geoptimaliseerd, is het algemene uiterlijk en ontwerp van de Ural CT nog steeds gebaseerd op dat tijdperk. Momenteel is het bedrijf gevestigd in Redmond, Washington. Alle productie en fabricage gebeurt in de Ural-fabriek in Petropavlovsk, Kazachstan. De ombouw tot elektrisch model gebeurt dus nu in Enschede.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen