donderdag 18 april 2024

Vergeten Prototype: Honda V4 Concept

Vooruit, een prototype is het op geen enkele manier. Desondanks deed Honda’s V4 Concept de harten van liefhebbers sneller kloppen – al was het maar voor even. De aangekondigde herboren liefde voor het viercilinder V-motorblok werd een desillusie.

Daar stond ‘ie dan, op de Intermot-beurs in Keulen in 2008. Honda onthulde met veel bombarie het V4 Concept. Bepaald geen productierijpe interessepeiling, maar vooral een glanzend afgelakt statement waarmee Honda het zestigjarig bestaan vierde. Het enthousiasme gonsde door de beurshal en de geruchtenmolen draaide binnen no-time op volle toeren.

Het V4-motorblok was sinds de VF750 in 1982 uitkwam onlosmakelijk verbonden met Honda-motorfietsen. De Magna, de VF-serie, de VFR’s, RVF’s en natuurlijk de NR. Met cilinderinhouden variërend van 399cc tot 1.261cc, in lengterichting of dwarsgeplaatst, met een ketting of met een cardan; Honda maakte V4’s in alle soorten en maten. Het in Keulen onthulde Concept was daar een ode aan – verleden en toekomst bij elkaar.

Het V4-motorblok was sinds de VF750 in 1982 uitkwam onlosmakelijk verbonden met Honda.

En toen die ode daadwerkelijk uitmondde in een motorfiets, was dat de Honda VFR1200F. Niet bepaald het allergrootste succes dat Honda ooit met een V4-model had. Ook niet het slechtste overigens, want Honda’s met ovalen zuigers uitgeruste NR was natuurlijk ook een V4. Een bijzonder soort viercilinder V-blok dat niet alleen vermogen miste en te zwaar was, maar ook al ingehaald was door de concurrentie.

Later volgde op basis van het VFR1200F-blok een Crosstourer-allroad. Om het ontbrekende succes nog pijnlijker te maken, kwam de VFR800F in 2014 ook opeens terug. Een oude motor in een nieuw jasje, die het beter deed dan die innovatieve 1200… Dat doet zeer.

Honda V4 Concept

Het V4 Concept benadrukte bovenal dat de liefde voor Honda’s V4-motorblokken geen marketing gestuurde dwang nodig had; die was er toch wel. Dergelijke opgepoetste opdringerigheid lijkt de V4 een beetje ongemakkelijk gemaakt te hebben. Sinds 2008 zijn er weinig nieuwe Honda’s met een viercilinder in V-vorm gepresenteerd – de Honda RC213V-S daargelaten – maar er zijn er wel veel verdwenen.

Momenteel verkoopt Honda zelfs geen een nieuw met model een viercilinder V-blok meer. Zelfs MOTO73-sportredacteur Marien Cahuzak wist uit betrouwbare bron dat een nieuwe V4-superbike onderweg was. Inmiddels weten we dat een dergelijk model in elk geval niet de Fireblade vervangt. Sluit niet uit dat ‘ie niet meer komt, trouwens.

Wat wel geconcludeerd moet worden, is dat Honda voor het eerst sinds 1982 geen V4-model in de prijslijst heeft staan. Dat moet twaalf jaar na die ode aan de V4 toch wel zeer doen.

Honda V4 Concept

In de rubriek Vergeten Prototype blikken we terug op de meest spraakmakende prototypes die in de ijskast verdwenen.

Foto’s: Honda

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen