zaterdag 3 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Vergeten Prototype: Husqvarna MOAB

Ooit viel Husqvarna nog onder BMW, waardoor we er niet op hoeven te verwachten dat deze Husqvarna MOAB er ooit nog gaat komen nu KTM de scepter zwaait over het ooit Zweedse merk. En poeh, dat is jammer.

Waarom KTM nooit of te nimmer Husqvarna gaat toestaan de MOAB alsnog in productie te nemen, is duidelijk. Om te beginnen omdat het MOAB Concept aangedreven wordt door het 652cc eencilinderblok uit de BMW F650 van weleer. Meer nog omdat Husqvarna met de Svartpilen ondertussen al een scrambler in het gamma heeft.

Redenen waarom we dolgraag toch een Husqvarna MOAB hadden gehad, zijn legio. Kijk maar eens goed, naar deze moderne scrambler met verwijzingen te over naar – uiteraard – de 400 Cross-machine waarmee Steve McQueen zich vereenzelvigde.

Verder is het vooral de eenvoud die de Husqvarna MOAB enorm begerenswaardig maakt. De koplamp is met leds verwerkt in de racenummerplaat aan de voorzijde, de teller is een compacter dan compact exemplaar en met die 17 inch-wielen werd waarschijnlijk ingezet op een lichtvoetige, supermotard-achtige rijbeleving.

Kijk maar eens goed, naar deze moderne scrambler met verwijzingen naar de machine waarmee Steve McQueen zich vereenzelvigde.

Geweldig doch vervelend is het dat de MOAB hartstikke af lijkt. De verlichting – inclusief een subtiel Husqvarna H’tje in het achterlicht – is zelfs aanwezig. En ja, die uitlaat is groot en op het oog gedempt genoeg om een legaal exemplaar te zijn. Kwestie van richtingaanwijzers en een kentekenplaat erop en gaan.

Alleen lanceerde Husqvarna de MOAB op de EICMA in 2011. De gesprekken rondom de uiteindelijke overname door KTM in 2013 waren waarschijnlijk al gaande. Dus op het moment dat we dit prototype-pareltje voor het eerst mochten aanschouwen, stond hij waarschijnlijk al op losse schroeven.

Wie weet gaat het huidige Husqvarna toch nog eens overwegen die rood met witte kleuren te gebruiken op de Svartpilen. Wel inclusief gele racenummerplaten dan, alstublieft. Als het ook maar een beetje op deze waanzinnige MOAB lijkt, zou het een schrale doch welkome troost zijn.

In de rubriek Vergeten Prototype blikken we terug op de meest spraakmakende prototypes die in de ijskast verdwenen.

Foto’s: Husqvarna

Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen