Vergeten Prototype: Suzuki Falcorustyco

Laten we wel wezen; Suzuki weet van wanten als het op prototypes aankomt. Helaas belandden ze wel bovengemiddeld vaak in de ijskast. Een van de meest ambitieuze Suzuki-prototypes ooit moet wel de Falcorustyco geweest zijn.

Onthuld in 1985 was de Falcorustyco op de Tokyo Motor Show een opvallende verschijning – om meer redenen dan enkel die vreemde naam. Alleen al het motorblok, dat met Suzuki op de blokdeksels in een square four-opstelling meteen aan de RG500 doet denken. Zeker aangezien ook de Falcorustyco een 500 was. Toch deelde de krachtbron naar verluidt niet met de 500cc-tweetakt RG.

Suzuki Falcorustyco joysticks

De Falcorustyco was namelijk een viertaktmachine met drie bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Elektronische injectie kon dan uiteraard ook niet uitblijven. Verder ontbreekt ieder spoor van specificaties of technische gegevens. Van een Suzuki viertakt-square four is verder ook nooit meer iets vernomen. Gerucht gaat dat er zelfs nooit een werkend motorblok geweest is; het zou om een dummy-blok gaan voor de show.

Zo veel als er wel op zit, zou je eraan voorbij gaan dat er geen frame aanwezig is.

Het motorblok zou dan ook niet eens per se de trekpleister zijn die de Falcorustyco bijzonder maakte. Kijk maar eens naar de voorwielophanging, want behalve dat het voorwiel van het type naafbesturing is, gebeurde het ook nog eens allemaal hydraulisch – aangestuurd met joysticks. De besturing en ook de aandrijving – ja, zeker; de Falcorustyco was all-wheel-drive – van de wielen gebeurde dus allemaal middels hydrauliek. Hydraulische aandrijving zagen we later bij Honda terugkomen op de DN-01.

Naafbesturing Suzuki Falcorustyco

Nu zou je vergeven zijn als je verwacht had dat de Falcorustyco zelfs hydraulisch aangestuurde remmerij had. De remmen waren ramen elektromagnetisch. Zeiden we al dat er bij dit concept geen gebrek aan ambitie was?

Zo veel als er wel op zit, zou je eraan voorbij gaan dat er geen frame aanwezig is. Beide wielophangingen scharnieren rechtstreeks in het motorblok en worden vervolgens met elektronisch gestuurde vering in het gareel gehouden. Over praktische zaken was ook nagedacht. Zo kon het donkere ruitje elektrisch gestuurd omhoog gezet worden.

Suzuki Falcorustyco driekwart

Hoe dieper je in de waslijst aan innovaties duikt die de Suzuki Falcorustyco aan boord had, hoe meer je je afvraagt waarom weinig tot niets van die innovaties ooit een (Suzuki-…)productiemodel haalde.

Met recht een vergeten prototype dus.

Foto’s: Suzuki

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.