Vergeten Prototype: Triumph TS8-1

Wat als de Japanners alle Europeanen de hoek in lijken te drijven en BMW met de R100RT toch een slag voor Europa lijkt te winnen? Dan volg je een goed voorbeeld. Tenminste, dat was Triumphs plan met de TS8-1.

Men neme een beproefde basis en voegt er een ruime kuip en een hoop luxe aan toe. Vervolgens maak je het af met radicale styling om de aandacht te trekken. Dat was het recept voor de Triumph TS8-1. Die beproefde basis was de tweecilinder uit de Bonneville T140, die voor de TS8-1 een achtklepskop kreeg en met rubbers in het frame gehangen werd. Het moest immers comfortabel worden. Wat BMW eind jaren zeventig lukte met de BMW R100RT moest de TS8-1 nu voor Triumph doen – om Triumph te redden van de ondergang…

Om de luxe uitstraling verder uit te dragen, ontwierp Ian Dyson een grote kuip en eendelige tankzit. Als klap op de vuurpijl kreeg de TS8-1 lichtmetalen wielen rondom. Dubbele schijven aan de voorzijde en een enkele schijf in het achterwiel zorgden voor de vertragingskracht.

Al met al loopt de Triumph TS8-1 compleet in de pas met wat BMW met de R100RT deed. Luxe en comfort toegepast op een beproefd concept; geen enkel risico en toch veel waar voor je geld. Technisch gezien kon er niks misgaan, dus toog Triumph vol zelfvertrouwen met de TS8-1 naar de Earls Court Motor Show in Londen in 1981. Alleen had Triumph één dingetje over het hoofd gezien.

Triumph moest vijftig aanbetalingen op papier hebben. Vijftig klinkt niet geheel onhaalbaar, toch?

Zo betrouwbaar als een eventuele productie-TS8-1 geweest zou zijn, was het maar de vraag of Triumph als fabrikant dat wel kon zijn. Indertijd stond Triumph financieel op omkukelen en werd er bij de vleet gestaakt. Als de motor het bleef doen, was het nog maar de vraag of je over vijf jaar nog wel dealers zou hebben om hem te onderhouden.

Triumph moest vijftig aanbetalingen op papier hebben om de initiële productie op gang te kunnen brengen. Vijftig klinkt niet geheel onhaalbaar, toch? Dat bleek het wel. En die terughoudende koper kreeg nog gelijk ook. Twee jaar na het tonen van het prototype van de Triumph TS8-1 viel het doek voor het toenmalige Meriden Triumph.

Zo blijkt maar dat een motorfiets technisch nog zo goed kan zijn, qua ontwerp nog zo opvallend kan zijn en zelfs in al zijn essentie een goed idee kan zijn; als de koper geen vertrouwen heeft, verkoop je er nog geen vijftig.

En zo bleef die Triumph TS8-1 de enige ooit. Veilinghuis Bonhams veilde het prototype van de TS8-1 vorige maand voor € 15.381,-. Een schijntje.

In de rubriek Vergeten Prototype blikken we terug op de meest spraakmakende prototypes die in de ijskast verdwenen.

Foto’s: Bonhams

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?