Verkeersboetes duurder in 2014

Nog snel even inhalen over de doorgetrokken streep? Of net het laatste stukje file afsnijden door eventjes een paar meter vluchtstrook mee te pakken? Prima hoor, maar dat kost in 2014 wel respectievelijk €230 en €370. Haal je op of vlak voor een zebrapad in dan kost dat €360, rij je buiten de bebouwde kom 30 kilometer per uur te hard, dan betaal je € 301. Het zijn zomaar wat cijfers op een rijtje, een compleet overzicht vind je hier.

 

Gemiddeld genomen zijn de boetes met 2,8% verhoogd, waarmee Opstelten voldoet aan de voor hem gestelde limiet van de inflatiecorrectie. Maar, binnen dat kader zijn uitschieters wel toegestaan, zolang de gemiddelde som de 2,8% maar niet overschrijdt. Zo kunnen veel voorkomende boetes meer verhoogd worden dan voor vergrijpen die nauwelijks voorkomen: één en ander corrigeert elkaar.

 

Een paar typische motorrijdersovertredingen en de in 2014 geldende straffen op een rijtje:

 

‘Even een stukje busbaan meepakken’: €140.

‘Net een beetje meer stroomlijn in je kentekenplaat’: €130.

‘Op de snelweg héél even 140 waar 120 toegestaan’: €162.

‘Even rechts langs die Suzuki Alto die maar links blijft plakken’: €220.

‘Even claxoneren om oma in haar Alto wakker te maken’: €90.

‘Net niet geheel tot stilstand komen bij een STOP-bord’: €230.

‘Even dat stukje éénrichtingsasfalt misbruiken’: €90.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.