Lezerstest Honda Africa Twin Adventure Experience

Moet je voor het Grote Motoravontuur wel een Afrikaanse woestijn doorkruisen? Helemààl niet, zo blijkt. Honda Benelux organiseerde voor de lezers van Motor.nl, Promotor en Moto73 de Africa Twin Adventure Experience. Een dag in het zadel van de iconische Africa Twin. Wij reden mee. Zeg nooit zomaar Africa Twin tegen Honda’s 1100cc-avonturier. Er zijn immers twee versies van deze motor beschikbaar. De Africa Twin Adventure Sports mag gerust omschreven worden als een wegmotor met off road-capaciteiten. De Africa Twin zien we eerder als een off road met grote kwaliteiten op de openbare weg. En dan is er ...
Moet je voor het Grote Motoravontuur wel een Afrikaanse woestijn doorkruisen? Helemààl niet, zo blijkt. Honda Benelux organiseerde voor de lezers van Motor.nl, Promotor en Moto73 de Africa Twin Adventure Experience. Een dag in het zadel van de iconische Africa Twin. Wij reden mee. Zeg nooit zomaar Africa Twin tegen Honda’s 1100cc-avonturier. Er zijn immers twee versies van deze motor beschikbaar. De Africa Twin Adventure Sports mag gerust omschreven worden als een wegmotor met off road-capaciteiten. De Africa Twin zien we eerder als een off road met grote kwaliteiten op de openbare weg. En dan is er nog in beide gevallen de keuze tussen een traditionele versnellingsbak of een DCT-transmissie. Vier keuzes met één gemene deler, volgens lezer Filip Matthijs. ‘Het gebruiksgemak van deze motoren heeft me echt verbaasd’, begint hij zijn verhaal. ‘Ik heb heel wat off road-ervaring (we vernamen uit betrouwbare bron dat de man een ex-nationaal kampioen motorcross is, n.v.d.r. ), maar ik had me nog nooit met een 1100 cc aan een dergelijk gevarieerd parcours gewaagd. Tot mijn grote verbazing ging het allemaal als vanzelf.’ Verrassend DCT En daarmee bedoelde Filip dat zowel tijdens de ochtendcursus op het terrein van HondaPark en MotorPark als de namiddagrit met asfalt en off road erg vlot verliepen. ‘En dan heb ik het nog niet eens gehad over de DCT-transmissie’, gaat hij verder. ‘Het was de eerste keer dat ik er mee reed. Als ex-crosser vond ik het moeilijk te geloven dat je zonder koppelingshendel dezelfde controle hebt en evenveel rijplezier. Wel ik had het verkeerd. De DCT werkt perfect, ook off road. Op de openbare weg is het een luxe. Ik durf toe te geven dat mocht ik een Africa Twin kopen, het er eentje met DCT zou zijn’. Gevulde dag De toon was gezet. De deelnemers konden inderdaad terugkijken op een gevulde dag. Twee uur inspannende training in HondaPark, een lunch en dan een rit van dik 50 km waarin zowel off road als vlot rijdende stukken asfalt verwerkt zaten. En dat op een bijzonder mooie septemberdag, de Kempen zijn zelden zo mooi als in deze tijd van het jaar. Een ontdekking voor de Nederlandse lezers. Net zoals de meeste Vlamingen stonden ze ervan te kijken dat de Kempenaars het hebben over de zand en dat dit (of is het dan die) zand soms een pain in the ass is om door te rijden. Avontuur op mensenmaat Martin Mijnten had er iets op gevonden. ‘Als het de gids met dit tempo lukt, kan ik het ook’, redeneerde hij. Er gemakkelijkheidshalve aan voorbijgaand dat de gids op een lichte CRF300L reed en hij op een Africa twin, die bijna vier keer zo veel inhoud heeft en zo’n beetje het dubbele weegt. Met een kwart van het vermogen. Verrassing van formaat: Martin lukte wonderwel in zijn opzet en had achteraf ook lof voor het gemak waarmee je op de Honda CRF1100L Africa Twin kon rijden. ‘Alles werkt gewoon feilloos. Blok, ophanging en ook dat DCT-systeem. Het is zelfs leuk om met de knoppen manueel te schakelen als je een bocht nadert. Echt een heerlijk systeem.’ Dat is meteen het tastbare bewijs. Een avontuur hoeft niet extreem te zijn en hoeft zich al helemaal niet in een moeilijk bereikbaar Afrikaans land af te spelen. Een toegankelijke motor en goede routes - op de weg en ernaast - in eigen land staan garant voor avontuur op mensenmaat. En dat is naar verluidt één van de beste vormen van adventure rijden. Moeilijk kiezen In totaal brachten de zeven lezers vier uur door in het zadel van de beide Africa Twins. Tijdens de oefeningen en tijdens de rit werd naarstig van motor gewisseld. Wat in de meeste gevallen niet tot één favoriet leidde, want elke motor heeft zijn sterke punten en elke rijder zijn persoonlijke voorkeuren. Zo werd de standaard Africa Twin vaak geloofd voor zijn wendbaarheid en gebruiksgemak. Een ander vond dan weer de afwerking op de Adventure Sports mooier en de ophanging hoogwaardiger. Met de elektronische ophanging noem je inderdaad een sterk punt van de Adventure Sports. ‘Ik heb zelf een 2017 CRF1000L Africa Twin’, zei Benedetto Mascini. ‘Ik had de 1100 al even kunnen testen, maar had nog nooit de indruk dat ik helemaal op het juiste niveau zat met de motor. Na de lessen die we in de voormiddag kregen, voelde ik me uitstekend thuis op de motor en had ik een goede controle. De vorige Adventure Sports was véél te hoog voor mij. Deze is beter, maar ik opteer nog graag voor de laagste zadelhoogte. En ja, ik heb me uitstekend geamuseerd.’ We want more Dat was ook het overheersende gevoel na de test. Een fantastische dag, waarin veel werd opgestoken van de adventure lessen in de voormiddag. Topper was natuurlijk de rondrit in de namiddag. De hoofdreden? De veelzijdigheid en het gebruiksgemak van de beide Africa Twins. Honda biedt met twee verschillende modellen én de keuze tussen manuele transmissie en DCT-overbrenging een geschikte keuze voor elke liefhebben van adventure rijden. Dat die keuze hoe dan ook uitdraait op een motor met heel veel plussen en nauwelijks minnen, is een pluim op de hoed van Honda. Michel De Corte was zo tevreden dat hij nauwelijks een uur na afloop van de Africa Twin Adventure Experience al mailde. ‘Bedankt voor de fijne ervaring en laat maar weten als er nog getest moet worden.’ Het is niet zeker dat een komende test even leuk wordt als op de Honda CRF1000L Africa Twin, maar het is genoteerd, Michel!

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?