woensdag 5 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Verkoopdirecteur Indian Motorcycle bevestigt elektrificatiestrategie

Tot nu toe hebben nog maar weinig ‘oude’ motormerken hun zinnen gezet op de markt voor premium elektrische motorfietsen. Maar het tij zou snel kunnen keren. Harley-Davidson was de eerste met de LiveWire. En Triumph onthulde onlangs het TE-01 prototype en Ducati liet de V21L MotoE-racer zien. Naarmate meer fabrikanten nieuwe technologieën en platforms op het gebied van EV blijven ontwikkelen, neemt de druk toe op fabrikanten die achterblijven op de concurrentie.

Een van die merken is Indian Motorcycle. Het Italiaanse magazine Motociclismo sprak onlangs met Boguslaw Dawiec, Europees verkoopdirecteur van Indian, over de toekomstplannen. Terwijl het interview zich concentreerde op de positie van de nieuwe Indian Pursuit binnen het grand tourer-landschap, spraken ze ook over het potentiële debuut van het bedrijf in de ontluikende elektrische strijd.

Indian Motorcycle: stijlvolle FTR Stealth Gray Special Edition

‘Elektrificatie is een van de belangrijkste kortetermijndoelen voor de motorfietsindustrie, en we hebben ook onze strategie, maar op dit moment kan ik niet meer zeggen,’ plaagde Dawiec.

Tot nu toe heeft Indian alleen zijn teen in de elektrische markt gestoken met de eFTR Jr en de Super 73-aangedreven eFTR Hooligan 1.2 e-bike. De eerste is uitsluitend gericht op jongeren, terwijl de tweede zowel kinderen als volwassenen aanspreekt, maar het merk heeft deze inspanningen tot nu toe nog niet omgezet in een volwaardige elektrische motorfiets die geschikt is voor op de weg. Ondertussen heeft de grootste rivaal van Indian, Harley-Davidson, zijn elektrische paradepaardje uitgebracht, de LiveWire, alvorens zich op de elektrische fietsenmarkt te begeven met zijn Serial 1-fiets.

Hoewel de twee OEM’s de elektrische transitie verschillend benaderen, strijden ze nog steeds om hetzelfde stuk van de Amerikaanse V-twin-taart. Nu de omzet van Polaris (het moederbedrijf van Indian) de laatste tijd terugloopt, lijkt het erop dat het bedrijf zich vooral richt op zijn concurrentiepositie in die markt.

‘In de afgelopen zeven jaar hebben we zeven platforms gecreëerd met zeventien verschillende motorfietsen. Dat was een enorme inspanning, en dus willen we nu proberen de vruchten van al dit werk te plukken door ons op deze modellen te richten,’ legt Dawiec uit. ‘Zeker, als je het mij persoonlijk vraagt, denk ik dat we binnenkort aan wat nieuws moeten denken, maar voor nu zijn we op zoek naar stabiliteit om marktpercentages te winnen in de segmenten waarin we momenteel aanwezig zijn.’

De introductie van de FTR 1200, Challenger en Pursuit bewijst dat Indian niet tevreden is met het spelen van de tweede viool. Aan de andere kant, als het niet snel begint met de ontwikkeling van elektrische motorfietsen, zal het een inhaalslag moeten maken ten opzichte van Harley-Davidson.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen