Vijf redenen dat sommige mensen motorrijders ‘haten’

Voor sommigen is motorrijden ontspanning, voor anderen een manier van vervoer en voor weer anderen bestaat er niets anders. Voor velen van ons is motorrijden het mooiste dat er is. De gemeenschapszin is groot, wij motorrijders begrijpen elkaar. Toch zien ook wij wel eens een afkeurende blik van andere weggebruikers en horen we zo nu en dan kritiek. Normaal trekken we ons daar niet té veel van aan, maar misschien is het soms interessant om eens te na te gaan wát er dan zoal gezegd wordt. We vroegen wat notoire motorrijdercritici om input en dit is waar ze mee kwamen.

Motorrijders zijn waaghalzen

Motorrijders die heel hard rijden, wheelies trekken, stoppies maken en meer van dat soort zaken uithalen moeten dat lekker op een afgesloten terrein doen en niet op de openbare weg. Motorrijders schreeuwen hiermee om aandacht. Hoewel je vooral je eigen leven in de waagschaal stelt, breng je ook anderen in gevaar. Aldus veel niet-motorrijders. En ook veel motorrijders zelf.

Het rijden in groepen

Wat vinden sommige weggebruikers nóg erger dan een motorrijder die tussen de file door rijdt, stunts uithaalt en een bak herrie maakt? Een hele groep motorrijders die al het voorgaande doet. Een groep die denkt dat de weg van hen is. En dat komt vooral voor bij motorclubs. Ook het inhalen van ander verkeer door groepen is nóg erger. De hele groep wil natuurlijk bij elkaar blijven, ten koste van het overige verkeer. Over inhalen gesproken:

De manier waarop motorrijders inhalen

In ieder geval beter dan blijven bumperkleven, maar motorrijders die inhalen kunnen ook vaak rekenen op ergernis van andere weggebruikers. En dan gaat het vooral om de manier waarop. Flink gas geven tijdens het langsrijden bijvoorbeeld. Dit terwijl een automobilist op een zomeravond het raam open heeft en zich rot schrikt van die voorbij scheurende superbike met een dubbele open pijp. Daarnaast is ‘inhalen waar het niet kan’ een argument van de niet-motorrijder (die blijkbaar toch denkt te weten waar wel en niet ingehaald kan worden). 

Tussen de auto’s door rijden

Terwijl de rest in de file staat, rijden motorrijders er fluitend tussendoor. Dit is gevaarlijk, want je kunt ze niet aankomen. Ze zouden ook gewoon kunnen invoegen en tússen de auto’s kunnen gaan rijden. Het lijkt vooral te gaan om gevallen waarin het snelheidsverschil erg groot is. Daarnaast storen sommigen zich aan de houding van motorrijders. Alsof tussen de file door rijden een absoluut recht is. Terwijl het alleen maar wordt gedoogd door de rest (dat niet weet dat het echt is toegestaan). Of zou er ook een stukje jaloezie bij komen kijken? Hetzelfde geldt voor vooraan bij het stoplicht willen staan.

Motorrijders maken herrie

Veel motorrijders vinden het heerlijk om een brullende tweecilinder, een schreeuwde vier-in-lijn of een blikkerige tweetakt te horen. Zij kijken dan ook verlekkerd op wanneer dit geluid in de verte klinkt. Vol verwachting wagen zij een poging om een glimp op te vangen van de bewuste motor. Dit terwijl veel andere weggebruikers en niet motorrijders simpelweg niet begrijpen waar al dat geluid voor nodig is. Wanhopig zoeken zij een reden voor al de herrie en vragen zich af waarom sommigen van ons het niet gewoon bij een standaard uitlaat houden.

Foto: ANP

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.