Een krachtpatser voor dagelijks gebruik
Rij je met een Triumph Rocket III dan weet je op voorhand dat je overal bekijks hebt. En de kans dat je onderweg op een parkeerplaats nog zo’n motor treft uiterst klein is. Maar daar was het Fred van Eenennaam niet om te doen toen hij zijn eerste Rocket III kocht. Een proefritje op de Britse krachtpatser bezorgde hem een glimlach van oor tot oor. En die glimlach is daarna niet meer van zijn gezicht verdwenen.
De wieg van Fred van Eenennaam (62) stond in Limburg, hij verhuisde op driejarige leeftijd met zijn ouders naar Brabant en door zijn studie kwam hij in Nijmegen terecht. ‘Als student leek het me wel handig om me gemotoriseerd door de stad te kunnen bewegen. Ik haalde mijn rijbewijs en kocht een Honda scootertje, een 79cc-tweetakt. Niks bijzonders, zeker niet in vergelijking met wat ik later ben gaan rijden. Mijn volgende tweewieler werd weer een scooter, dit keer een 250cc-Honda. Het had allemaal nog niet zo heel veel met echt motorrijden te maken.’
Nadat Fred zijn studie als anesthesist had afgerond, vond hij werk in het ziekenhuis in Oldenzaal, later in Enschede, Almelo en in Hengelo. Zelf verhuisde hij naar Oldenzaal. ‘Ik weet nog dat ik op een landkaart heb moeten zoeken om te weten waar Oldenzaal precies lag. Van motorrijden kwam die eerste jaren na mijn studie weinig. De nieuwe woonomgeving, werk en gezin vroegen alle aandacht. Wel leende ik tussendoor geregeld een Yamaha TR1, die ongebruikt bij een buurvrouw in de schuur stond. Toen ik die motor steeds vaker ging lenen, ik bleek motorrijden echt leuk te vinden, vroeg mijn vrouw zich hardop af waarom ik niet zelf een motorfiets ging kopen. Dat had ze niet tegen dovemans oren gezegd. Zo werd mijn eerste echte motor een Triumph Trophy 900. Eentje met circa 30.000 kilometer op de teller. Ik heb dat altijd een geweldige motor gevonden. Met 120.000 kilometer op de teller, de motor werd vooral gebruikt voor woon-werkverkeer, toog ik naar Blom Motoren in Leusden om een andere motor te gaan kopen. Dat was in 2007. Ik had mijn zinnen gezet op een Triumph Tiger maar na een proefritje wist ik al snel dat dat ’m niet ging worden. Mijn vrouw, die mee was maar zelf niks om motorrijden geeft, wees me op een andere motor in de showroom bij Blom. “Is dat misschien iets”, wijzend naar een imposante glimmende Rocket III. Gelukkig had ze het prijskaartje niet gezien en ik wilde wel een proefritje maken, niet verwachtende dat dit type motor mijn keuze ging worden. Maar wat een verrassing, ik vond ’m geweldig rijden. De verkoper moet meteen aan mijn gezicht hebben kunnen zien dat er weinig onderhandeld hoefde te worden. Je mag het dus gerust als puur toeval omschrijven dat ik op een Rocket III ben gaan rijden.’
Man en Motor
Naam Fred van Eenennaam
Woonplaats Oldenzaal
Leeftijd 62 jaar
Beroep gepensioneerd anesthesist
Rijdt sinds 1982
Aangeschaft 2010
Nieuwprijs € 18.790,-
Dagwaarde circa € 8.000,-
Rijstijl toer
Gebruik woon-werk/vakantie
Brandstofverbr. 1:15,5
Olieverbruik nihil
Onderhoud dealer
Bouwjaar 2010
Kilometerstand 128.189 km
Reizen
De (eerste) Rocket III werd door Fred vooral gebruikt voor woon-werkverkeer van Oldenzaal naar Almelo. ‘Ik heb de motor vanaf het begin voorzien van enkele nuttige accessoires, zoals een windscherm en een stevige valbeugel. De originele schokbrekers zijn al vrij snel vervangen door exemplaren van Wilbers. Voor de sier kwam er een verchroomde rand rond de radiateur. De Rocket III die ik had gekocht beschikte niet over ABS, wat ik als een gemis ervaarde. Daarom heb ik in 2010 een nieuwe Rocket III gekocht, uiteraard wel met ABS. De accessoires, die ik aangeschaft had voor mijn eerste Rocket III, zijn overgezet op de nieuwe. De nieuwe Rocket III was een Roadster-uitvoering met voetsteunen. Ik was zo gewend geraakt aan de floorboards, dat ik die meteen over heb laten zetten van de oude naar de nieuwe Rocket III. Het originele zadel is vervangen door dat van een Classic (eenpersoons). Handvatverwarming in combinatie met handkappen van een ander type Triumph zorgden ervoor dat ik comfortabel, zowel zomer als winter, naar mijn werk kon rijden. Lage temperaturen hebben mij er nooit van weerhouden om op de motor te stappen. Alleen bij sneeuw en ijs bleef de motor in de schuur. Die schuur was nog een issue. De motor kon maar net door de deur. Later is er een brede roldeur gekomen wat in en uit de garage manoeuvreren een stuk eenvoudiger maakte.’
Werd de motor aanvankelijk alleen voor woon-werkverkeer gebruikt, later kwam ‘Fredvantgas’ (waar zou die bijnaam toch van komen?) erachter dat je nog veel meer leuke dingen met zo’n zware motor kunt doen. Met Promotor maakt hij groepsreizen naar Scandinavië (onder andere de Lofoten), Moskou, Pyreneeën en Marokko. Fred: ‘Ofschoon je in Marokko prima wegen hebt, ontkom je er niet aan af en toe ook grote stukken onverhard te moeten rijden. Dat is natuurlijk wel een ding met zo’n zware machine plus bepakking. Die “wasborden” vergeet ik nooit meer. Bij thuiskomst moest de uitlaat worden vervangen. Doorgescheurd. Ik denk dat de wasborden de oorzaak zijn geweest. Maar het rijden ging best goed, zelfs op zanderige stukken waar ik voordeel had van de brede banden. Op bochtige afdalingen, zoals in de Pyreneeën, ben ik met mijn zware motor in het nadeel, maar zo gauw het bergop gaat kan ik het enorme koppel van de Triumph ten volle benutten.’
Onderhoud
Ofschoon Fred over aardig wat technische kennis beschikt (hij bouwde zelf onder andere een Burton, wat een open sportwagentje is op basis van een eend), laat hij het onderhoud aan zijn Rocket III over aan Triumph-dealer Blom in Leusden. ‘Omdat ik sinds kort gestopt ben met werken, vliegen de kilometers wat minder massaal onder de wielen door. Toen ik de motor dagelijks gebruikte, kwam ik twee keer per jaar voor een grote of kleine beurt bij de dealer. Goedkoop in onderhoud is de Rocket III niet, wat vooral komt door de dure banden. Acht sets (in 128.000 km) heb ik tot nu toe versleten. Per set kost me dat nu zo’n 6 à 700 euro. Tien jaar geleden was dat nog 450 euro. Voor het overige is het allemaal niet zo spectaculair. Alleen de remmen hebben door de jaren heen voor extra kosten gezorgd. Zo zijn de drie schijven al een keer vervangen en vragen bij vrijwel iedere beurt de remklauwen om extra aandacht. Het rijden in de pekel vraagt zijn tol. Op de Lofoten kreeg ik te maken met twee lekke voorvorkkeerringen. Op zich niet zo’n ramp maar de olie lekte op de schijven, waardoor de voorrem niet meer functioneerde. Nieuwe keerringen waren ter plekke niet te vinden. Er zat niets anders op dan zonder voorrem naar huis te rijden. Gelukkig werkt de achterrem prima en alleen al bij het afsluiten van het gas is het alsof je remt. De motor heeft me onderweg nooit in de steek gelaten.’
Ofschoon er een grote accu in de Rocket III zit, heeft Fred wel eens startproblemen. ‘Na een nachtdienst en bij stevige vorst gebeurde het dat ik de Triumph op de parking bij het ziekenhuis niet aan de praat kreeg. Een auto met startkabels van een behulpzame collega bracht dan uitkomst. Maar normaal gesproken is één druk op de startknop voldoende om het vette motorblok tot leven te wekken. Toen ik een keer bij koud weer last kreeg van een afslaande motor, bleek de TPS (gasklepsensor) aan vervanging toe te zijn. Dus heel spannend is het in de tien jaar dat ik met de Rocket III onderweg ben allemaal niet geweest. Deze Triumph is behalve robuust ook uiterst betrouwbaar.’
Op de brug
Het is hartje winter wanneer Fred met zijn Triumph voor de technische controle van Oldenzaal naar Volkel komt gereden. Wat direct opvalt, is dat het chroom, en dat is bij deze Rocket III ruimschoots aanwezig, er na tien pekelwinters nog uit ziet als nieuw. Fred: ‘Sommige chroomdelen zaten ook al op mijn vorige Rocket III en zien er dus na 175.000 kilometer nog zo fraai uit. Alleen de verchroomde voorvorkbeschermplaatjes zijn vanwege roest een keer vervangen.’ Natuurlijk hebben tien pekelwinters wel ergens hun sporen nagelaten. Dat is dan het geval bij de velgen (dat deel wat niet van een coatinglaag is voorzien) en de voorkant van het motorblok. Voor het overige ziet het er allemaal onberispelijk uit. Bij de remschijven, voor 37.000 kilometer oud, is amper slijtage te meten. Ook de remklauwen zien er ‘fris’ uit. Tijdens het proefritje had MotorNL-expert Van Sleeuwen al geconstateerd dat alles aan de Triumph nog voelt als nieuw. Wat volgens hem voor een groot deel te danken is aan goed onderhoud. Daar is volgens hem duidelijk niet op bezuinigd.
Ofschoon er weinig roest is te zien heeft roest wel een keer voor problemen gezorgd. Fred: ‘Aan de onderkant van het achterspatbord was een lipje, wat de kabelboom op zijn plek houdt, doorgeroest. Hierdoor was een deel van de kabelboom op de achterband terecht gekomen en doorgesleten. Dat stuk van de kabelboom is toen in zijn geheel vervangen. Had misschien ook met een beetje tape gekund maar mijn dealer houdt duidelijk niet van half werk.’
Behalve een wiellager (voor) is er bij de Triumph nog nooit een andere lager vervangen. Zoals er überhaupt amper iets aan deze Triumph aan vervanging toe is geweest. Fred: ‘Ik heb de motor destijds zakelijk gekocht, maar nadat ik ben gestopt met werken, ben ik de motor privé gaan rijden. En dat hoop ik nog een hele poos te kunnen blijven doen. Een van mijn dochters rijdt inmiddels ook motor en met haar en mijn schoonzoon heb ik al een trip naar Tsjechië gemaakt. Dat soort trips hoop ik in de toekomst nog veel met deze Triumph te kunnen maken. Inruilen is voorlopig nog niet aan de orde.’
Merkenclub
Een Nederlandse Triumph Rocket lll club is er niet, wel diverse Engelse, zoals www.triumphrocket111ownersclub.co.uk. Dezelfde club is ook op Facebook te vinden. Wel bestaat de Triumph Owners Club Nederland, bedoeld voor alle Triumph-rijders onder wie de Rocket lll-bezitters.
Reparaties en problemen
32.000 km accu vervangen
42.000 km remschijf achter vervangen
59.900 km vrijstandsensor vervangen
90.000 km revisie remklauwen voor
91.000 km remschijven voor vervangen,
voorwiellagers vervangen
91.100 km throttle pos.sensor vervangen
105.500 km gescheurde uitlaatdempers vervangen
124.000 km voorvorkkeerringen vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
Voor een goed uitziende Triumph Rocket III ben je ongeacht het bouwjaar tussen de 8 en 11.000 euro kwijt. Groot is het aanbod niet. De Rocket III is vanwege de Euro 4-norm in 2017 uit productie genomen. Maar ondertussen is er een nieuwe Rocket 3.
Gemonteerde accessoires
- Grote ruit
- Handvatverwarming
- Handkappen
- Valbeugels voor
- Floorboards met hak/teenschakeling
- Groot rempedaal van Rocket 3 Classic
- Wilbers-achtervering
- Eigenbouw bagagerek voor roltas
- Alarm
- Bidonhouder aan stuur
- Zümo-houder
- Virb-montagepunt
- Solozadel
- 12 Volt-stekker
Eerder in MOTO73
- 13/2004 rij-indruk
- 19/2004 test
- 9/2010 vergelijkingstest
- 4/2018 Marathonmotor
+ Beresterk blok in een mooi totaalplaatje, wat zorgt voor superlatieven
– De motor stuurt zwaar, de afwerking laat op een aantal punten te wensen over
Technische gegevens
Triumph Rocket III
Motor
Type driecilinder-viertakt
Cilinderinhoud 2294 cc
Boring x slag 101,6 x 94,3 mm
Kleppen per cilinder 4
Compressieverh. 8,7:1
Carburatie injectie
Transmissie vijfbak
Eindoverbr. cardan
Prestaties
Maximum vermogen 146 pk @ 5.750 tpm
Maximum koppel 221 Nm @ 2.750 tpm
Rijwielgedeelte
Frame dubbel stalen ruggengraatframe
Vering voor upsidedown
Vering achter twee schokbrekers
Veerweg v/a 120/105 mm
Rem voor twee 320mm-schijven met vierzuigerklauw
Rem achter 316mm-schijf met dubbelzuigerklauw
Banden v/a 150/80-V17, 250/50-V16
Maten & gewichten
Gewicht 320 kg (droog)
Tankinhoud 24 liter
Zithoogte 740 mm
Wielbasis 1.695 mm
Balhoofdhoek 32 graden
Naloop 148 mm
Goed om te weten
Het originele model van de Triumph Rocket lll stamt uit 2004 en maakte direct veel indruk, vooral vanwege het enorme koppel van 200 Nm bij 2.500 tpm. De naam ‘Rocket’ (in 2,3 seconden van 0 naar 100 km/u) is dan ook volledig op zijn plaats. Triumph was met de Rocket III in één klap de Japanse en Amerikaanse cruisers de baas. Hou je van brute kracht, dan zit je bij deze Triumph goed. De Rocket III is er in diverse uitvoeringen. De Classic (2006), de Roadster (2010, de motor in dit verhaal), de Tourer (2007) en de Touring (2004). De Roadster heeft een zwart gespoten blok en is met 146 pk en 221 Nm de sterkste van allemaal. Voor het overige onderscheiden de diverse modellen zich alleen door een andere kleurstelling en/of accessoires. Vanwege de komst van de Euro 4-norm is de Rocket III even uit productie geweest. Afgelopen jaar is de nieuwe Rocket 3-serie gepresenteerd. Met inmiddels 2500 cc is het nog steeds de productiemotor met de grootste cilinderinhoud. De liefhebbers van brute kracht kunnen weer vooruit.