Een krachtpatser voor dagelijks gebruik
Rij je met een Triumph Rocket III dan weet je op voorhand
dat je overal bekijks hebt. En de kans dat je onderweg op een parkeerplaats nog
zo’n motor treft uiterst klein is. Maar daar was het Fred van Eenennaam niet om
te doen toen hij zijn eerste Rocket III kocht. Een proefritje op de Britse
krachtpatser bezorgde hem een glimlach van oor tot oor. En die glimlach is
daarna niet meer van zijn gezicht verdwenen.
De wieg van Fred van Eenennaam (62) stond in Limburg, hij verhuisde op driejarige leeftijd met zijn ...
Een krachtpatser voor dagelijks gebruik
Rij je met een Triumph Rocket III dan weet je op voorhand
dat je overal bekijks hebt. En de kans dat je onderweg op een parkeerplaats nog
zo’n motor treft uiterst klein is. Maar daar was het Fred van Eenennaam niet om
te doen toen hij zijn eerste Rocket III kocht. Een proefritje op de Britse
krachtpatser bezorgde hem een glimlach van oor tot oor. En die glimlach is
daarna niet meer van zijn gezicht verdwenen.
De wieg van Fred van Eenennaam (62) stond in Limburg, hij verhuisde op driejarige leeftijd met zijn ouders naar Brabant en door zijn studie kwam hij in Nijmegen terecht. ‘Als student leek het me wel handig om me gemotoriseerd door de stad te kunnen bewegen. Ik haalde mijn rijbewijs en kocht een Honda scootertje, een 79cc-tweetakt. Niks bijzonders, zeker niet in vergelijking met wat ik later ben gaan rijden. Mijn volgende tweewieler werd weer een scooter, dit keer een 250cc-Honda. Het had allemaal nog niet zo heel veel met echt motorrijden te maken.’
Nadat Fred zijn studie als anesthesist had afgerond, vond hij werk in het ziekenhuis in Oldenzaal, later in Enschede, Almelo en in Hengelo. Zelf verhuisde hij naar Oldenzaal. ‘Ik weet nog dat ik op een landkaart heb moeten zoeken om te weten waar Oldenzaal precies lag. Van motorrijden kwam die eerste jaren na mijn studie weinig. De nieuwe woonomgeving, werk en gezin vroegen alle aandacht. Wel leende ik tussendoor geregeld een Yamaha TR1, die ongebruikt bij een buurvrouw in de schuur stond. Toen ik die motor steeds vaker ging lenen, ik bleek motorrijden echt leuk te vinden, vroeg mijn vrouw zich hardop af waarom ik niet zelf een motorfiets ging kopen. Dat had ze niet tegen dovemans oren gezegd. Zo werd mijn eerste echte motor een Triumph Trophy 900. Eentje met circa 30.000 kilometer op de teller. Ik heb dat altijd een geweldige motor gevonden. Met 120.000 kilometer op de teller, de motor werd vooral gebruikt voor woon-werkverkeer, toog ik naar Blom Motoren in Leusden om een andere motor te gaan kopen. Dat was in 2007. Ik had mijn zinnen gezet op een Triumph Tiger maar na een proefritje wist ik al snel dat dat ’m niet ging worden. Mijn vrouw, die mee was maar zelf niks om motorrijden geeft, wees me op een andere motor in de showroom bij Blom. “Is dat misschien iets”, wijzend naar een imposante glimmende Rocket III. Gelukkig had ze het prijskaartje niet gezien en ik wilde wel een proefritje maken, niet verwachtende dat dit type motor mijn keuze ging worden. Maar wat een verrassing, ik vond ’m geweldig rijden. De verkoper moet meteen aan mijn gezicht hebben kunnen zien dat er weinig onderhandeld hoefde te worden. Je mag het dus gerust als puur toeval omschrijven dat ik op een Rocket III ben gaan rijden.’
Man en Motor
Naam Fred van EenennaamWoonplaats OldenzaalLeeftijd 62 jaarBeroep gepensioneerd anesthesistRijdt sinds 1982Aangeschaft 2010Nieuwprijs € 18.790,-Dagwaarde circa € 8.000,-Rijstijl toerGebruik woon-werk/vakantieBrandstofverbr. 1:15,5Olieverbruik nihilOnderhoud dealerBouwjaar 2010Kilometerstand 128.189 km
Reizen
De (eerste) Rocket III werd door Fred vooral
gebruikt voor woon-werkverkeer van Oldenzaal naar Almelo. ‘Ik heb de motor
vanaf het begin voorzien van enkele nuttige accessoires, zoals een windscherm
en een stevige valbeugel. De originele schokbrekers zijn al vrij snel vervangen
door exemplaren van Wilbers. Voor de sier kwam er een verchroomde rand rond de
radiateur. De Rocket III die ik had gekocht beschikte niet over ABS, wat
ik als een gemis ervaarde. Daarom heb ik in 2010 een nieuwe Rocket III
gekocht, uiteraard wel met ABS. De accessoires, die ik aangeschaft had voor
mijn eerste Rocket III, zijn overgezet op de nieuwe. De nieuwe Rocket III
was een Roadster-uitvoering met voetsteunen. Ik was zo gewend geraakt aan de
floorboards, dat ik die meteen over heb laten zetten van de oude naar de nieuwe
Rocket III. Het originele zadel is vervangen door dat van een Classic (eenpersoons). Handvatverwarming in combinatie
met handkappen van een ander type Triumph zorgden ervoor dat ik comfortabel,
zowel zomer als winter, naar mijn werk kon rijden. Lage temperaturen hebben mij
er nooit van weerhouden om op de motor te stappen. Alleen bij sneeuw en ijs
bleef de motor in de schuur. Die schuur was nog een issue. De motor kon maar
net door de deur. Later is er een brede roldeur gekomen wat in en uit de garage
manoeuvreren een stuk eenvoudiger maakte.’
Werd de motor aanvankelijk alleen voor woon-werkverkeer
gebruikt, later kwam ‘Fredvantgas’ (waar zou die bijnaam toch van komen?)
erachter dat je nog veel meer leuke dingen met zo’n zware motor kunt doen. Met
Promotor maakt hij groepsreizen naar Scandinavië (onder andere de Lofoten),
Moskou, Pyreneeën en Marokko. Fred: ‘Ofschoon je in Marokko prima wegen hebt,
ontkom je er niet aan af en toe ook grote stukken onverhard te moeten rijden.
Dat is natuurlijk wel een ding met zo’n zware machine plus bepakking. Die
“wasborden” vergeet ik nooit meer. Bij thuiskomst moest de uitlaat worden
vervangen. Doorgescheurd. Ik denk dat de wasborden de oorzaak zijn geweest.
Maar het rijden ging best goed, zelfs op zanderige stukken waar ik voordeel had
van de brede banden. Op bochtige afdalingen, zoals in de Pyreneeën, ben ik met
mijn zware motor in het nadeel, maar zo gauw het bergop gaat kan ik het enorme
koppel van de Triumph ten volle benutten.’
Onderhoud
Ofschoon Fred over aardig wat technische kennis beschikt
(hij bouwde zelf onder andere een Burton, wat een open sportwagentje is op basis
van een eend), laat hij het onderhoud aan zijn Rocket III over aan Triumph-dealer
Blom in Leusden. ‘Omdat ik sinds kort gestopt ben met werken, vliegen de
kilometers wat minder massaal onder de wielen door. Toen ik de motor dagelijks
gebruikte, kwam ik twee keer per jaar voor een grote of kleine beurt bij de dealer.
Goedkoop in onderhoud is de Rocket III niet, wat vooral komt door de dure
banden. Acht sets (in 128.000 km) heb ik tot nu toe versleten. Per set kost me
dat nu zo’n 6 à 700 euro. Tien
jaar geleden was dat nog 450 euro. Voor het overige is het allemaal niet zo
spectaculair. Alleen de remmen hebben door de jaren heen voor extra kosten
gezorgd. Zo zijn de drie schijven al een keer vervangen en vragen bij vrijwel
iedere beurt de remklauwen om extra aandacht. Het rijden in de pekel vraagt
zijn tol. Op de Lofoten kreeg ik te maken met twee lekke voorvorkkeerringen. Op
zich niet zo’n ramp maar de olie lekte op de schijven, waardoor de voorrem niet
meer functioneerde. Nieuwe keerringen waren ter plekke niet te vinden. Er zat
niets anders op dan zonder voorrem naar huis te rijden. Gelukkig werkt de
achterrem prima en alleen al bij het afsluiten van het gas is het alsof je remt.
De motor heeft me onderweg nooit in de steek gelaten.’
Ofschoon er een grote accu in de Rocket III zit, heeft
Fred wel eens startproblemen. ‘Na een nachtdienst en bij stevige vorst gebeurde
het dat ik de Triumph op de parking bij het ziekenhuis niet aan de praat kreeg.
Een auto met startkabels van een behulpzame collega bracht dan uitkomst. Maar
normaal gesproken is één druk
op de startknop voldoende om het vette motorblok tot leven te wekken. Toen ik
een keer bij koud weer last kreeg van een afslaande motor, bleek de TPS
(gasklepsensor) aan vervanging toe te zijn. Dus heel spannend is het in de tien
jaar dat ik met de Rocket III onderweg ben allemaal niet geweest. Deze
Triumph is behalve robuust ook uiterst betrouwbaar.’
Op de brug
Het is hartje winter wanneer Fred met zijn Triumph voor
de technische controle van Oldenzaal naar Volkel komt gereden. Wat direct
opvalt, is dat het chroom, en dat is bij deze Rocket III ruimschoots
aanwezig, er na tien pekelwinters nog uit ziet als nieuw. Fred: ‘Sommige chroomdelen
zaten ook al op mijn vorige Rocket III en zien er dus na 175.000 kilometer
nog zo fraai uit. Alleen de verchroomde voorvorkbeschermplaatjes zijn vanwege
roest een keer vervangen.’ Natuurlijk hebben tien pekelwinters wel ergens hun
sporen nagelaten. Dat is dan het geval bij de velgen (dat deel wat niet van een
coatinglaag is voorzien) en de voorkant van het motorblok. Voor het overige
ziet het er allemaal onberispelijk uit. Bij de remschijven, voor 37.000 kilometer
oud, is amper slijtage te meten. Ook de remklauwen zien er ‘fris’ uit. Tijdens
het proefritje had MotorNL-expert Van Sleeuwen al geconstateerd dat alles aan
de Triumph nog voelt als nieuw. Wat volgens hem voor een groot deel te danken
is aan goed onderhoud. Daar is volgens hem duidelijk niet op bezuinigd.
Ofschoon er weinig roest is te zien heeft roest wel een
keer voor problemen gezorgd. Fred: ‘Aan de onderkant van het achterspatbord was
een lipje, wat de kabelboom op zijn plek houdt, doorgeroest. Hierdoor was een
deel van de kabelboom op de achterband terecht gekomen en doorgesleten. Dat stuk
van de kabelboom is toen in zijn geheel vervangen. Had misschien ook met een beetje
tape gekund maar mijn dealer houdt duidelijk niet van half werk.’
Behalve een wiellager (voor) is er bij de Triumph nog nooit een andere lager vervangen. Zoals er überhaupt amper iets aan deze Triumph aan vervanging toe is geweest. Fred: ‘Ik heb de motor destijds zakelijk gekocht, maar nadat ik ben gestopt met werken, ben ik de motor privé gaan rijden. En dat hoop ik nog een hele poos te kunnen blijven doen. Een van mijn dochters rijdt inmiddels ook motor en met haar en mijn schoonzoon heb ik al een trip naar Tsjechië gemaakt. Dat soort trips hoop ik in de toekomst nog veel met deze Triumph te kunnen maken. Inruilen is voorlopig nog niet aan de orde.’
Merkenclub
Een
Nederlandse Triumph Rocket lll club is er niet, wel diverse Engelse, zoals
www.triumphrocket111ownersclub.co.uk. Dezelfde club is ook op Facebook te
vinden. Wel bestaat de Triumph Owners Club Nederland, bedoeld voor alle
Triumph-rijders onder wie de Rocket lll-bezitters.
Reparaties en problemen
32.000 km accu vervangen42.000 km remschijf achter vervangen59.900 km vrijstandsensor vervangen90.000 km revisie remklauwen voor91.000 km remschijven voor vervangen, voorwiellagers vervangen91.100 km throttle pos.sensor vervangen105.500 km gescheurde uitlaatdempers vervangen124.000 km voorvorkkeerringen vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
Voor een
goed uitziende Triumph Rocket III ben je ongeacht het bouwjaar tussen de 8
en 11.000 euro kwijt. Groot is het aanbod niet. De Rocket III is vanwege
de Euro 4-norm in 2017 uit productie genomen. Maar ondertussen is er een
nieuwe Rocket 3.
Gemonteerde accessoires
Grote ruitHandvatverwarmingHandkappenValbeugels voorFloorboards met hak/teenschakelingGroot rempedaal van Rocket 3 ClassicWilbers-achterveringEigenbouw bagagerek voor roltasAlarmBidonhouder aan stuurZümo-houder Virb-montagepuntSolozadel12 Volt-stekker
Eerder in MOTO73
13/2004 rij-indruk19/2004 test9/2010 vergelijkingstest4/2018 Marathonmotor
+ Beresterk blok in een mooi totaalplaatje, wat zorgt voor superlatieven- De motor stuurt zwaar, de afwerking laat op een aantal punten te wensen over
Technische gegevens
Triumph Rocket III
Motor
Type driecilinder-viertakt
Cilinderinhoud 2294 cc
Boring x slag 101,6 x 94,3 mm
Kleppen per cilinder 4
Compressieverh. 8,7:1
Carburatie injectie
Transmissie vijfbak
Eindoverbr. cardan
Prestaties
Maximum vermogen 146
pk @ 5.750 tpm
Maximum koppel 221
Nm @ 2.750 tpm
Rijwielgedeelte
Frame dubbel stalen ruggengraatframe
Vering voor upsidedown
Vering achter twee
schokbrekers
Veerweg v/a 120/105 mm
Rem voor twee
320mm-schijven met vierzuigerklauw
Rem achter 316mm-schijf
met dubbelzuigerklauw
Banden v/a 150/80-V17, 250/50-V16
Maten & gewichten
Gewicht 320 kg (droog)
Tankinhoud 24 liter
Zithoogte 740 mm
Wielbasis 1.695 mm
Balhoofdhoek 32 graden
Naloop 148 mm
Goed om te weten
Het originele model van de Triumph Rocket lll stamt
uit 2004 en maakte direct veel indruk, vooral vanwege het enorme koppel van 200 Nm
bij 2.500 tpm. De naam ‘Rocket’ (in 2,3 seconden van 0 naar 100 km/u) is dan
ook volledig op zijn plaats. Triumph was met de Rocket III in één klap de Japanse en Amerikaanse
cruisers de baas. Hou je van brute kracht, dan zit je bij deze Triumph goed. De
Rocket III is er in diverse uitvoeringen. De Classic (2006), de Roadster
(2010, de motor in dit verhaal), de Tourer (2007) en de Touring (2004). De
Roadster heeft een zwart gespoten blok en is met 146 pk en 221 Nm de
sterkste van allemaal. Voor het overige onderscheiden de diverse modellen zich
alleen door een andere kleurstelling en/of accessoires. Vanwege de komst van de
Euro 4-norm is de Rocket III even uit productie geweest. Afgelopen
jaar is de nieuwe Rocket 3-serie gepresenteerd. Met inmiddels 2500 cc
is het nog steeds de productiemotor met de grootste cilinderinhoud. De liefhebbers
van brute kracht kunnen weer vooruit.
Doorgaan met lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je
hier inloggen.
Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.
Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.
Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.