Marathonmotor: Triumph Rocket III Roadster

Een krachtpatser voor dagelijks gebruik Rij je met een Triumph Rocket III dan weet je op voorhand dat je overal bekijks hebt. En de kans dat je onderweg op een parkeerplaats nog zo’n motor treft uiterst klein is. Maar daar was het Fred van Eenennaam niet om te doen toen hij zijn eerste Rocket III kocht. Een proefritje op de Britse krachtpatser bezorgde hem een glimlach van oor tot oor. En die glimlach is daarna niet meer van zijn gezicht verdwenen. De wieg van Fred van Eenennaam (62) stond in Limburg, hij verhuisde op driejarige leeftijd met zijn ...
Een krachtpatser voor dagelijks gebruik Rij je met een Triumph Rocket III dan weet je op voorhand dat je overal bekijks hebt. En de kans dat je onderweg op een parkeerplaats nog zo’n motor treft uiterst klein is. Maar daar was het Fred van Eenennaam niet om te doen toen hij zijn eerste Rocket III kocht. Een proefritje op de Britse krachtpatser bezorgde hem een glimlach van oor tot oor. En die glimlach is daarna niet meer van zijn gezicht verdwenen. De wieg van Fred van Eenennaam (62) stond in Limburg, hij verhuisde op driejarige leeftijd met zijn ouders naar Brabant en door zijn studie kwam hij in Nijmegen terecht. ‘Als student leek het me wel handig om me gemotoriseerd door de stad te kunnen bewegen. Ik haalde mijn rijbewijs en kocht een Honda scootertje, een 79cc-tweetakt. Niks bijzonders, zeker niet in vergelijking met wat ik later ben gaan rijden. Mijn volgende tweewieler werd weer een scooter, dit keer een 250cc-Honda. Het had allemaal nog niet zo heel veel met echt motorrijden te maken.’ Nadat Fred zijn studie als anesthesist had afgerond, vond hij werk in het ziekenhuis in Oldenzaal, later in Enschede, Almelo en in Hengelo. Zelf verhuisde hij naar Oldenzaal. ‘Ik weet nog dat ik op een landkaart heb moeten zoeken om te weten waar Oldenzaal precies lag. Van motorrijden kwam die eerste jaren na mijn studie weinig. De nieuwe woonomgeving, werk en gezin vroegen alle aandacht. Wel leende ik tussendoor geregeld een Yamaha TR1, die ongebruikt bij een buurvrouw in de schuur stond. Toen ik die motor steeds vaker ging lenen, ik bleek motorrijden echt leuk te vinden, vroeg mijn vrouw zich hardop af waarom ik niet zelf een motorfiets ging kopen. Dat had ze niet tegen dovemans oren gezegd. Zo werd mijn eerste echte motor een Triumph Trophy 900. Eentje met circa 30.000 kilometer op de teller. Ik heb dat altijd een geweldige motor gevonden. Met 120.000 kilometer op de teller, de motor werd vooral gebruikt voor woon-werkverkeer, toog ik naar Blom Motoren in Leusden om een andere motor te gaan kopen. Dat was in 2007. Ik had mijn zinnen gezet op een Triumph Tiger maar na een proefritje wist ik al snel dat dat ’m niet ging worden. Mijn vrouw, die mee was maar zelf niks om motorrijden geeft, wees me op een andere motor in de showroom bij Blom. “Is dat misschien iets”, wijzend naar een imposante glimmende Rocket III. Gelukkig had ze het prijskaartje niet gezien en ik wilde wel een proefritje maken, niet verwachtende dat dit type motor mijn keuze ging worden. Maar wat een verrassing, ik vond ’m geweldig rijden. De verkoper moet meteen aan mijn gezicht hebben kunnen zien dat er weinig onderhandeld hoefde te worden. Je mag het dus gerust als puur toeval omschrijven dat ik op een Rocket III ben gaan rijden.’ Man en Motor Naam  Fred van EenennaamWoonplaats    OldenzaalLeeftijd             62 jaarBeroep             gepensioneerd anesthesistRijdt sinds        1982Aangeschaft   2010Nieuwprijs       € 18.790,-Dagwaarde      circa € 8.000,-Rijstijl   toerGebruik           woon-werk/vakantieBrandstofverbr.   1:15,5Olieverbruik    nihilOnderhoud     dealerBouwjaar        2010Kilometerstand    128.189 km Reizen De (eerste) Rocket III werd door Fred vooral gebruikt voor woon-werkverkeer van Oldenzaal naar Almelo. ‘Ik heb de motor vanaf het begin voorzien van enkele nuttige accessoires, zoals een windscherm en een stevige valbeugel. De originele schokbrekers zijn al vrij snel vervangen door exemplaren van Wilbers. Voor de sier kwam er een verchroomde rand rond de radiateur. De Rocket III die ik had gekocht beschikte niet over ABS, wat ik als een gemis ervaarde. Daarom heb ik in 2010 een nieuwe Rocket III gekocht, uiteraard wel met ABS. De accessoires, die ik aangeschaft had voor mijn eerste Rocket III, zijn overgezet op de nieuwe. De nieuwe Rocket III was een Roadster-uitvoering met voetsteunen. Ik was zo gewend geraakt aan de floorboards, dat ik die meteen over heb laten zetten van de oude naar de nieuwe Rocket III. Het originele zadel is vervangen door dat van een Classic (eenpersoons). Handvatverwarming in combinatie met handkappen van een ander type Triumph zorgden ervoor dat ik comfortabel, zowel zomer als winter, naar mijn werk kon rijden. Lage temperaturen hebben mij er nooit van weerhouden om op de motor te stappen. Alleen bij sneeuw en ijs bleef de motor in de schuur. Die schuur was nog een issue. De motor kon maar net door de deur. Later is er een brede roldeur gekomen wat in en uit de garage manoeuvreren een stuk eenvoudiger maakte.’ Werd de motor aanvankelijk alleen voor woon-werkverkeer gebruikt, later kwam ‘Fredvantgas’ (waar zou die bijnaam toch van komen?) erachter dat je nog veel meer leuke dingen met zo’n zware motor kunt doen. Met Promotor maakt hij groepsreizen naar Scandinavië (onder andere de Lofoten), Moskou, Pyreneeën en Marokko. Fred: ‘Ofschoon je in Marokko prima wegen hebt, ontkom je er niet aan af en toe ook grote stukken onverhard te moeten rijden. Dat is natuurlijk wel een ding met zo’n zware machine plus bepakking. Die “wasborden” vergeet ik nooit meer. Bij thuiskomst moest de uitlaat worden vervangen. Doorgescheurd. Ik denk dat de wasborden de oorzaak zijn geweest. Maar het rijden ging best goed, zelfs op zanderige stukken waar ik voordeel had van de brede banden. Op bochtige afdalingen, zoals in de Pyreneeën, ben ik met mijn zware motor in het nadeel, maar zo gauw het bergop gaat kan ik het enorme koppel van de Triumph ten volle benutten.’ Onderhoud Ofschoon Fred over aardig wat technische kennis beschikt (hij bouwde zelf onder andere een Burton, wat een open sportwagentje is op basis van een eend), laat hij het onderhoud aan zijn Rocket III over aan Triumph-dealer Blom in Leusden. ‘Omdat ik sinds kort gestopt ben met werken, vliegen de kilometers wat minder massaal onder de wielen door. Toen ik de motor dagelijks gebruikte, kwam ik twee keer per jaar voor een grote of kleine beurt bij de dealer. Goedkoop in onderhoud is de Rocket III niet, wat vooral komt door de dure banden. Acht sets (in 128.000 km) heb ik tot nu toe versleten. Per set kost me dat nu zo’n 6 à 700 euro. Tien jaar geleden was dat nog 450 euro. Voor het overige is het allemaal niet zo spectaculair. Alleen de remmen hebben door de jaren heen voor extra kosten gezorgd. Zo zijn de drie schijven al een keer vervangen en vragen bij vrijwel iedere beurt de remklauwen om extra aandacht. Het rijden in de pekel vraagt zijn tol. Op de Lofoten kreeg ik te maken met twee lekke voorvorkkeerringen. Op zich niet zo’n ramp maar de olie lekte op de schijven, waardoor de voorrem niet meer functioneerde. Nieuwe keerringen waren ter plekke niet te vinden. Er zat niets anders op dan zonder voorrem naar huis te rijden. Gelukkig werkt de achterrem prima en alleen al bij het afsluiten van het gas is het alsof je remt. De motor heeft me onderweg nooit in de steek gelaten.’ Ofschoon er een grote accu in de Rocket III zit, heeft Fred wel eens startproblemen. ‘Na een nachtdienst en bij stevige vorst gebeurde het dat ik de Triumph op de parking bij het ziekenhuis niet aan de praat kreeg. Een auto met startkabels van een behulpzame collega bracht dan uitkomst. Maar normaal gesproken is één druk op de startknop voldoende om het vette motorblok tot leven te wekken. Toen ik een keer bij koud weer last kreeg van een afslaande motor, bleek de TPS (gasklepsensor) aan vervanging toe te zijn. Dus heel spannend is het in de tien jaar dat ik met de Rocket III onderweg ben allemaal niet geweest. Deze Triumph is behalve robuust ook uiterst betrouwbaar.’ Op de brug Het is hartje winter wanneer Fred met zijn Triumph voor de technische controle van Oldenzaal naar Volkel komt gereden. Wat direct opvalt, is dat het chroom, en dat is bij deze Rocket III ruimschoots aanwezig, er na tien pekelwinters nog uit ziet als nieuw. Fred: ‘Sommige chroomdelen zaten ook al op mijn vorige Rocket III en zien er dus na 175.000 kilometer nog zo fraai uit. Alleen de verchroomde voorvorkbeschermplaatjes zijn vanwege roest een keer vervangen.’ Natuurlijk hebben tien pekelwinters wel ergens hun sporen nagelaten. Dat is dan het geval bij de velgen (dat deel wat niet van een coatinglaag is voorzien) en de voorkant van het motorblok. Voor het overige ziet het er allemaal onberispelijk uit. Bij de remschijven, voor 37.000 kilometer oud, is amper slijtage te meten. Ook de remklauwen zien er ‘fris’ uit. Tijdens het proefritje had MotorNL-expert Van Sleeuwen al geconstateerd dat alles aan de Triumph nog voelt als nieuw. Wat volgens hem voor een groot deel te danken is aan goed onderhoud. Daar is volgens hem duidelijk niet op bezuinigd. Ofschoon er weinig roest is te zien heeft roest wel een keer voor problemen gezorgd. Fred: ‘Aan de onderkant van het achterspatbord was een lipje, wat de kabelboom op zijn plek houdt, doorgeroest. Hierdoor was een deel van de kabelboom op de achterband terecht gekomen en doorgesleten. Dat stuk van de kabelboom is toen in zijn geheel vervangen. Had misschien ook met een beetje tape gekund maar mijn dealer houdt duidelijk niet van half werk.’ Behalve een wiellager (voor) is er bij de Triumph nog nooit een andere lager vervangen. Zoals er überhaupt amper iets aan deze Triumph aan vervanging toe is geweest. Fred: ‘Ik heb de motor destijds zakelijk gekocht, maar nadat ik ben gestopt met werken, ben ik de motor privé gaan rijden. En dat hoop ik nog een hele poos te kunnen blijven doen. Een van mijn dochters rijdt inmiddels ook motor en met haar en mijn schoonzoon heb ik al een trip naar Tsjechië gemaakt. Dat soort trips hoop ik in de toekomst nog veel met deze Triumph te kunnen maken. Inruilen is voorlopig nog niet aan de orde.’ Merkenclub Een Nederlandse Triumph Rocket lll club is er niet, wel diverse Engelse, zoals www.triumphrocket111ownersclub.co.uk. Dezelfde club is ook op Facebook te vinden. Wel bestaat de Triumph Owners Club Nederland, bedoeld voor alle Triumph-rijders onder wie de Rocket lll-bezitters. Reparaties en problemen 32.000 km       accu vervangen42.000 km       remschijf achter vervangen59.900 km       vrijstandsensor vervangen90.000 km       revisie remklauwen voor91.000 km       remschijven voor vervangen, voorwiellagers vervangen91.100 km       throttle pos.sensor vervangen105.500 km     gescheurde uitlaatdempers vervangen124.000 km     voorvorkkeerringen vervangen Richtprijzen bij motorzaak Voor een goed uitziende Triumph Rocket III ben je ongeacht het bouwjaar tussen de 8 en 11.000 euro kwijt. Groot is het aanbod niet. De Rocket III is vanwege de Euro 4-norm in 2017 uit productie genomen. Maar ondertussen is er een nieuwe Rocket 3. Gemonteerde accessoires Grote ruitHandvatverwarmingHandkappenValbeugels voorFloorboards met hak/teenschakelingGroot rempedaal van Rocket 3 ClassicWilbers-achterveringEigenbouw bagagerek voor roltasAlarmBidonhouder aan stuurZümo-houder Virb-montagepuntSolozadel12 Volt-stekker Eerder in MOTO73 13/2004          rij-indruk19/2004          test9/2010            vergelijkingstest4/2018            Marathonmotor + Beresterk blok in een mooi totaalplaatje, wat zorgt voor superlatieven- De motor stuurt zwaar, de afwerking laat op een aantal punten te wensen over Technische gegevens Triumph Rocket III Motor Type    driecilinder-viertakt Cilinderinhoud 2294 cc Boring x slag  101,6 x 94,3 mm Kleppen per cilinder  4 Compressieverh.        8,7:1 Carburatie       injectie Transmissie    vijfbak Eindoverbr.     cardan Prestaties Maximum vermogen  146 pk @ 5.750 tpm Maximum koppel        221 Nm @ 2.750 tpm Rijwielgedeelte Frame dubbel stalen ruggengraatframe Vering voor     upsidedown Vering achter  twee schokbrekers Veerweg v/a   120/105 mm Rem voor        twee 320mm-schijven met vierzuigerklauw Rem achter     316mm-schijf met dubbelzuigerklauw Banden v/a     150/80-V17, 250/50-V16 Maten & gewichten Gewicht          320 kg (droog) Tankinhoud     24 liter Zithoogte        740 mm Wielbasis        1.695 mm Balhoofdhoek 32 graden Naloop 148 mm Goed om te weten Het originele model van de Triumph Rocket lll stamt uit 2004 en maakte direct veel indruk, vooral vanwege het enorme koppel van 200 Nm bij 2.500 tpm. De naam ‘Rocket’ (in 2,3 seconden van 0 naar 100 km/u) is dan ook volledig op zijn plaats. Triumph was met de Rocket III in één klap de Japanse en Amerikaanse cruisers de baas. Hou je van brute kracht, dan zit je bij deze Triumph goed. De Rocket III is er in diverse uitvoeringen. De Classic (2006), de Roadster (2010, de motor in dit verhaal), de Tourer (2007) en de Touring (2004). De Roadster heeft een zwart gespoten blok en is met 146 pk en 221 Nm de sterkste van allemaal. Voor het overige onderscheiden de diverse modellen zich alleen door een andere kleurstelling en/of accessoires. Vanwege de komst van de Euro 4-norm is de Rocket III even uit productie geweest. Afgelopen jaar is de nieuwe Rocket 3-serie gepresenteerd. Met inmiddels 2500 cc is het nog steeds de productiemotor met de grootste cilinderinhoud. De liefhebbers van brute kracht kunnen weer vooruit.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

Dus nog geen €5,60 per maand

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

Dus nog geen €7,80 per maand

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor MotorNL offline en online samen.

Misschien vind je dit ook interessant?